Since the convocation of the third extraordinary synod, the reflection
on the pastoral service of marriage and the family has been dominated by the issue of
the Eucharistic Communion for the divorced people who have remarried. It has been
going on for over six years. Although this is a very serious doctrinal issue, it cannot
overshadow other important problems and challenges related to the new pastoral situations. There is a need to overcome this deadlock. All the more so that the discussions
are fuelled rather by journalists or certain circles trying to impose their own narrative
on priests. Meanwhile, the objectification of God and human being deepened, and
consequently followed the depersonalization of the relationship with God and the
relationship in the body, and the desacralisation of the institution of marriage. Negative ideas have their negative consequences against which one must save the family
with “the Church’s powers”, that is shaping family life in the perspective of faith,
and thus in the sacramental and Eucharistic key. At the same time it is necessary to
explore the theological truth about relationships in the body and explain the meaning
of the sacramental life in marriage. The apostolate of lay people, understood not as
aid for the clergy but as a proper marriage and family commitment to the service of
the Gospel, is an irreplaceable factor here.
Od czasu zwołania III synodu nadzwyczajnego refleksję nad posługą
wobec małżeństwa i rodziny zdominowało zagadnienie Komunii eucharystycznej dla
rozwiedzionych, którzy zawarli ponowne związki cywilne. Trwa to już ponad sześć lat.
Chociaż to bardzo poważna kwestia doktrynalna, to jednak nie może ona przysłonić
innych istotnych problemów i wyzwań związanych z nowymi sytuacjami duszpasterskimi. Trzeba przezwyciężyć ten impas. Tym bardziej że dyskusje są podsycane raczej
przez dziennikarzy czy pewne środowiska, usiłujące narzucić duszpasterzom własną
narrację. Tymczasem postąpiło urzeczowienie Boga i człowieka, a w konsekwencji depersonalizacja relacji z Bogiem i relacji w ciele oraz desakralizacja instytucji małżeństwa. Negatywne idee mają swoje negatywne konsekwencje, przed którymi trzeba ratować
rodzinę „mocami Kościoła”, czyli kształtując życie rodzinne w perspektywie wiary,
a zatem w kluczu sakramentalnym i eucharystycznym. Równocześnie trzeba zgłębiać
prawdę teologiczną o relacjach w ciele oraz tłumaczyć sens życia sakramentalnego
w małżeństwie. Apostolstwo świeckich rozumiane nie jako pomoc duchownym, ale
jako właściwe małżeństwu i rodzinie zaangażowanie się w służbę Ewangelii ma tutaj
niezastąpioną rolę do spełnienia.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00