Efekty zastosowania powłoki niskotarciowej w przekładni przenośnika zgrzebłowego Effects of the application of low-friction coatings in the gear of a chain conveyor
Istnieje wiele problemów związanych z eksploatacją kół zębatych stożkowych
o zębach łukowych. Przykładowo trudne warunki smarowania prowadzą do nadmiernego wzrostu temperatury, a to z kolei wywołuje ryzyko poważnego
zużycia. W związku z tym celem tej pracy było sprawdzenie, czy poprzez osadzenie
cienkiej powłoki niskotarciowej na zębach koła stożkowego jest możliwe
zwiększenie odporności na zużycie, redukcja tarcia i zmniejszenie drgań
przekładni.
Badania tribologiczne przeprowadzono w dwóch etapach. W fazie pierwszej,
laboratoryjnej, użyto urządzenia T-30 do badania kół zębatych stożkowych,
opracowanego i wytworzonego w ITeE – PIB w Radomiu. Faza druga to
były badania weryfikacyjne z użyciem przenośnika zgrzebłowego stosowanego
w górnictwie węgla kamiennego, pracującego w warunkach podobnych do występujących
w kopalniach.
Zbadano wpływ powłoki niskotarciowej o handlowym symbolu WC/C, osadzonej
na zębach koła talerzowego. Dla odniesienia zbadano także przekładnie
stożkowe bez powłoki. W badaniach laboratoryjnych do smarowania użyto handlowego,
samochodowego oleju przekładniowego klasy jakościowej API GL-5
i lepkościowej 80W-90. W badaniach weryfikacyjnych (półprzemysłowych) do
smarowania użyto oleju bazowego mineralnego klasy lepkościowej VG32.
Badania tribologiczne wykazały, że poprzez naniesienie powłoki niskotarciowej
WC/C na zęby koła talerzowego można uzyskać następujące pozytywne
efekty w porównaniu z kołami stożkowymi bez powłoki: zwiększenie odporności
na dwie groźne formy zużycia (zacieranie i pitting) oraz spadek temperatury
oleju smarującego na skutek mniejszego tarcia – w pierwszej fazie testów. Towarzyszyły
temu nieco większe drgania przekładni z powłoką, które jednak
zmniejszały się w czasie testu i pod jego koniec były podobne do drgań przekładni
bez powłoki.
Stwierdzono zatem, że powłoka WC/C pozwala na zwiększenie odporności
kół stożkowych o zębach łukowych na zużycie i redukcję temperatury oleju
smarującego w przekładniach np. przenośników zgrzebłowych użytkowanych
w kopalniach węgla kamiennego.
There are many problems in the operation of spiral bevel gears; for
example, difficult lubrication conditions lead to excessively high oil
temperature and the risk of severe wear. Thus, the aim of this work was to
check whether, by the deposition of a thin, hard, low-friction coating on the
teeth flanks of spiral bevel gears, it is possible to improve the resistance to
wear, reduce friction, and possibly the gear vibrations.
The tribological experiments were carried out in two phases. In the
first phase, a bevel gear test rig was used (laboratory testing). In the second
phase, a verification test was performed using an industrial gear stand
(chain conveyor) working under conditions typical of coal mines.
The low-friction WC/C coating was tested. The coating was deposited
on the teeth of the wheels. For reference, the uncoated pairs of spiral bevel
gears were tested. In the laboratory testing, a commercial, mineral
automotive gear oil of the API GL-5 performance level and 80W-90
viscosity grade was used for lubrication. For lubrication of the industrial
gears, a mineral base oil of the low, VG32 viscosity grade was chosen.
The results obtained show that, by the deposition of the low-friction
WC/C coating on the teeth of the wheel, the following beneficial effects can
be achieved in comparison with the case of the uncoated gears: a rise in the
resistance to the two forms of severe wear (scuffing and pitting), and a drop
in the oil temperature (lower friction) at first tests stages. The above effects are accompanied at the first stages of the tests by an undesired, higher level
of vibrations in case of the steel–WC/C material combination. However,
throughout the test, the vibrations for the two material combinations
became similar.
Thus, the WC/C coating can be applied to increase the wear resistance
and decrease the oil temperature in transmissions containing spiral bevel
gears in, e.g., chain conveyors installed in coal mines.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00