Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Postmodernistyczny konsumpcjonizm jako antropogenne zagrożenie XXI wieku

Tytuł:
Postmodernistyczny konsumpcjonizm jako antropogenne zagrożenie XXI wieku
Autorzy:
Trzaska, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1830487.pdf
Data publikacji:
2018-10-20
Wydawca:
Wydawnictwo Bernardinum
Tematy:
Postmodernism
contemporary society
materialism
consumerism
individualism
postmodernizm
współczesne społeczeństwo
materializm
konsumpcjonizm
indywidualizm
Źródło:
Studia Pelplińskie; 2018, 52; 383-396
0239-4456
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł prezentuje postmodernistyczny konsumpcjonizm jako współczesne zagrożenie dla integralnego rozwoju w wymiarze jednostkowym i społecznym. Konsumowanie dóbr jest niezbędne dla funkcjonowania człowieka. Postmodernizm czyni z tegoż konsumowania wartość autoteliczną, dowolnie profilowaną egoistycznymi pragnieniami jednostki do poszerzania władzy posiadania. Kultura konsumpcjonistyczna jest skrajnie materialistyczna. Prowadzi również rozchwiania a niekiedy wręcz zaniku obiektywnych hierarchii wartości czy systemów zasad moralnych. Postmodernistyczny konsumpcjonizm uzasadnia w skrajnych przypadkach niesprawiedliwość społeczną. W kontekście nauczania zawartego w encyklice Sollicitudo rei socialis stwierdzić trzeba, iż egoistycznie ukierunkowany konsumpcjonizm wyraża się w przewadze „mieć” nad „być”, co hamuje integralny rozwój społeczny. Skuteczne przezwyciężania postmodernistycznego konsumpcjonizmu dokonuje się poprzez przywrócenie dobrom naturalnym narzędziowego charakteru w ramach obiektywnego porządku etyczno-moralnego ukształtowanego na tradycji chrześcijańskiej.

The paper presents the Postmodern consumerism as a current threat faced by the integrated development of individuals and societies. Consuming goods is vital process for the human life. However, the Postmodernism makes it a value in itself which can be freely adjusted as one pleases in the process of widening one’s own sphere of dominion. The consumerist culture is extremely materialistic. It leads to the distortion or even to the disappearance of the objective hierarchy of values and moral rules. In some particular cases the Postmodern consumerism goes as far as defending the social injustice. In the light of the teaching of Sollicitudo rei socialis we must admit that the egoistically motivated consumerism expresses itself in the supremacy of to have over to be, which in turn inhibits the integrated social growth. One way to overcome the Postmodern consumerism is to bring back the concept of the auxiliary value of the material goods and to set it in the context of the ethical and moral system based on the Christian tradition. 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies