The Impact of Hybrid Work on the Quality of Interpersonal Relations in the HR Department of the Enterprise – A Case Study Wpływ hybrydowej organizacji pracy na jakość relacji międzyludzkich w obszarze HR przedsiębiorstwa – studium przypadku
Purpose: The purpose of this article is to answer the question of whether the implementation of hybrid work organization results in a quality change of interpersonal relations in an HR Department.
Methodology: To achieve the stated goal, the authors decided to conduct a case study in a large, dispersed organization. Empirical data were obtained through an online research questionnaire, an individual in-depth interview, and the IT systems of the organization under study.
Findings: As a result of the study, it was shown that in the examined HR Department, the implementation of hybrid work organization did not change the quality of employee relations. The results contradict some existing sources, making us assume that the impact of hybrid work on employee relations is not unequivocal. Therefore, there are possible situations where its negative or positive effect does not exist. This opens a wide range of possibilities for applying hybrid work methods without negatively impacting the organization.
Originality/value: The literature is scarce when it comes to analyzing the impact of hybrid work organization on employee relations. Most of the available material is based on reports from consulting companies and its scientific value is impossible to examine. Even less literature addresses the issue of interpersonal relations in the post-pandemic era.
Cel: celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy wdrożenie hybrydowej organizacji pracy prowadzi do jakościowej zmiany relacji międzyludzkich w dziale HR.
Metodologia: aby osiągnąć postawiony cel, autorzy postanowili przeprowadzić studium przypadku w dużej, rozproszonej organizacji. Dane empiryczne uzyskano za pomocą kwestionariusza badawczego online, indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz przy wykorzystaniu systemów informatycznych organizacji poddanej badaniom.
Wyniki: w wyniku badania wykazano, że w badanym obszarze HR wdrożenie hybrydowej organizacji pracy nie wpłynęło na jakość relacji między pracownikami. Wyniki te stoją w sprzeczności z niektórymi istniejącymi źródłami, co pozwala przypuszczać, że wpływ pracy hybrydowej na relacje między pracownikami nie jest jednoznacznie określony. Istnieją także sytuacje, w których taki wpływ nie występuje. Otwiera to szeroki zakres możliwości wdrożenia hybrydowej organizacji pracy bez negatywnego wpływu na organizację.
Oryginalność/wartość: literatura dotycząca wpływu hybrydowej organizacji pracy na jakość relacji między pracownikami nie jest bogata. Większość dostępnych materiałów opiera się na raportach firm konsultingowych, których wartość naukową trudno ocenić. Podobnie niewielu badaczy podejmuje problematykę relacji międzyludzkich w erze postpandemicznej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00