Tytuł pozycji:
Modlitwa osobista jako droga do przebóstwienia w ujęciu metropolity Kallistosa Warea
- Tytuł:
-
Modlitwa osobista jako droga do przebóstwienia w ujęciu metropolity Kallistosa Warea
Personal Prayer as a Way to Theosis Formulated by Kallistos Ware
- Autorzy:
-
Piekarska, Magdalena
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1600368.pdf
- Data publikacji:
-
2020-04-03
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Źródło:
-
Teologia w Polsce; 2012, 6, 1; 155-176
1732-4572
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W chrześcijańskiej tradycji modlitwa jest relacją człowieka z Bogiem i poza nią nie może się dokonać z Nim zjednoczenie. Duchowość prawosławna – chociaż nie korzysta z metod praktykowanych od czasów kontrreformacji, jak na przykład medytacja ignacjańska – to wiedzie do bogatego życia duchowego przez afirmację tradycji Ojców, symbolikę liturgii i praktykę modlitwy. Mówiąc o tej ostatniej, wskazuje jej stadia, a szczyt dostrzega w przebóstwieniu. Wyjątkową drogą do theosis jest modlitwa osobista. To ona oraz ciągle żywa tradycja Ojców przekonały Kallistosa Ware’a, a właściwie Timothy’ego Ware’a, do prawosławia. Metropolita poświęcił wiele uwagi prawosławnej tradycji modlitwy, którą tak bardzo ubogacili ojcowie pustyni. Jego wizyta w polsce w listopadzie 2011 roku wiązała się z promocją drugiej publikacji poświęconej chrześcijańskiemu Wschodowi. Niniejsza praca, przedstawiając funkcję modlitwy w drodze do przebóstwienia w ujęciu metropolity Kallistosa, jest jednocześnie próbą określenia jego stanowiska wobec zagadnienia związanego z rolą ciała w modlitwie.
This paper shows personal prayer as a way to theosis formulated by Kallistos Ware. It is also an attempt to show the role of a body in a prayer. Orthodox church, being strongly influenced by Fathers tradition, teaches that hesychia is a state of peace for a person who prays short formula ‘Jesus Christ, the Son of God, have mercy on me’. The prayer that is of a mouth at first, becomes through a prayer of intellect to a prayer of a heart, that is a constant being in front of God. Prayer of a heart makes a man the prayer. Becoming a prayer assumes participation of a body. Jesus revealed his divinity in the body. Hesychia is then a prayer of a holy person and has its result in unification. A person who does not sleep but prays through the light of tabor makes his nature better. Theosis is final unification.