Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza wpływu uczenia stałego na tempo przebiegu procesów ewolucyjnych

Tytuł:
Analiza wpływu uczenia stałego na tempo przebiegu procesów ewolucyjnych
Analysis of the impact of constant learning on the evolution rate
Autorzy:
Gajer, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/156926.pdf
Data publikacji:
2010
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
Tematy:
systemy ewolucyjne
proces uczenia
efekt Baldwina
evolutionary systems
learning process
Baldwin effect
Źródło:
Pomiary Automatyka Kontrola; 2010, R. 56, nr 5, 5; 475-478
0032-4140
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Unported
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule rozważono wpływ procesu uczenia na tempo zachodzenia przemian ewolucyjnych. Zjawisko polegające na tym, że wprowadzenie do sytemu ewolucyjnego procesu uczenia może zarówno przyspieszać, jak i spowalniać ewolucję, jest od dawna znane w naukach przyrodniczych i określane jest mianem efektu Baldwina. Natomiast brak jest ogólnej teorii opisującej rozważane zjawiska w sposób ilościowy. W artykule przedstawiono teoretyczną analizę wpływu uczenia stałego na tempo ewolucji. Uzyskane wyniki zostały dodatkowo potwierdzone przeprowadzonymi przez autora symulacjami numerycznymi, z których wynika, że w systemach ewolucyjnych z dodatnią i monotoniczną funkcją celu wprowadzenie uczenia stałego zawsze powoduje spowolnienie ewolucji.

The paper deals with the influence of learning on the evolution rate. It is a well-known fact that learning can under some circumstances accelerate or decelerate evolution, but there is no general theory that could explain these phenomena. The work [11] proposes a mathematical method with use of which one can determine whether the evolution will be accelerated or decelerated by learning for a monotonic and positive fitness function. This mathematical method is based on analysis of the fitness function logarithm second derivative. In the paper there is presented an experimental evolu-tionary system for which it was proved that the fitness function logarithm second derivative is negative. This fact causes that introduction of the constant learning to such a system must lead to deceleration of evolution. However, the mathematical method presented in [11] does not allow for any quantitative analysis of this phenomenon. Numerical experiments were conducted by the author of this paper in order to confirm the theoretical results obtained before. The simulation results of impact of learning on the evolution rate are shown in Figs. 1- 5. It can be noted that the deceleration of evolution, especially in the case of lower number of evolutionary algorithm generations, is relatively large. The impact of mutation intensity on the evolution rate was also examined. It was shown that increase in the mutation intensity accelerates the evolution significantly. The paper is organised as follows: Section 1 is the introduction, Section 2 presents the outline of the mathematical method based on gain function analysis, Section 3 discusses the results of numerical simulations, Section 4 gives the concluding remarks..

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies