Implementacja oraz porównanie algorytmów tekstowych w środowiskach przetwarzania równoległego na przykładzie procesorów wielordzeniowych i kart graficznych
Implementacja oraz porównanie algorytmów tekstowych w środowiskach przetwarzania równoległego na przykładzie procesorów wielordzeniowych i kart graficznych Multicore and GPGPU implementation of chosen text algorithms
Artykuł przedstawia implementację algorytmów tekstowych w wybranych platformach przetwarzania równoległego. Dostępność procesorów wielordzeniowych oraz kart graficznych ogólnego przeznaczenia sprawia, iż badania nad równoległą implementacją algorytmów w celu ich akceleracji nabierają coraz większego znaczenia. Algorytmy tekstowe są niezwykle istotnym i często niezbędnym elementem zaawansowanych algorytmów analizy tekstu oraz są także składowymi funkcji wyszukiwania wzorców w tekście wielu języków programowania. W pracy dokonano analizy najpopularniejszych algorytmów tekstowych oraz dokonano ich analizy pod kątem ich zrównoleglenia w celu ich implementacji w procesorze wielordzeniowym oraz karcie graficznej ogólnego przeznaczenia. Analizowanymi algorytmami są: boyer-moore, algorytm naiwny oraz algorytm knuth-morris-pratt. Następnie dokonano porównania efektywności ich realizacji na wymienionych platformach sprzętowych.
This paper presents implementation of text algorithms in multicore CPU and GPGPU. The text algorithms are very common algorithms used in text analysis process and they are a part of functions used for text patterns recognition. The library functions for text searching implemented in many languages very often use most popular text-algorithms. The paper describes the analysis of these algorithms for parallel implementations in multicore processors and general purpose graphic cards. The research work presented in this paper shows that text algorithms can be partially parallelized. The process of acceleration can be done by appropriate dividing the input text between parallel threads (data parallelism). The comparative studies were performed for the following algorithms: boyer-moore (horspool) , naive and knuth-morris-pratt algorithm. The presented results show the efficiency of these algorithms in the case of different type and size of patterns. In the case of GPU the implementation was made in the CUDA framework. The OpenMP library was used for a multicore version.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00