Tytuł pozycji:
Konferencja na temat: "Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego w świetle orzecznictwa naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego"
- Tytuł:
-
Konferencja na temat: "Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego w świetle orzecznictwa naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego"
- Autorzy:
-
Wolniaczyk, Klaudia
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1395986.pdf
- Data publikacji:
-
2013-06-30
- Wydawca:
-
Uczelnia Łazarskiego. Oficyna Wydawnicza
- Źródło:
-
Ius Novum; 2013, 7, 2; 240-246
1897-5577
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule autor starał się zidentyfikować i dokonać analizy podstawowych tez, poddanych przez CLS krytyce, przyjmując stanowisko nie tyle aprobujące ile refleksyjne
i mające na celu przemyślenie owych tez w otoczeniu społecznym, w którym doktryna
liberalna ciągle oczekuje na rzetelną i merytoryczną ocenę krytyczną, wolną od sympatii czy antypatii politycznych. Analizowane tezy można w skrócie ująć następująco:
(1) edukacja prawnicza jest zabarwiona zapatrywaniami politycznymi kadry akademickiej, w przypadku CLS były to zapatrywania o charakterze liberalnym; (2) wartości leżące u podstaw wspomnianych zapatrywań są czynnikiem mającym istotny
wpływ na treść uprawnień, które często pozostają w sprzeczności – sprzeczności te
rozstrzygają sądy; (3) proces sądowy jest modelem wyidealizowanym i odzwierciedla ideę rządów prawa; (4) prawo posiada walor neutralności, obiektywizmu, określoności, racjonalności itd.; (5) stosując prawo w procesach sądowych (i nie tylko)
prawnicy posługują się swoistą metodologią, zwaną rozumowaniem prawniczym;
(6) w rzeczywistości wydziały prawa, same posiadające hierarchię „równoległą”,
ukrywają prawdziwe oblicze prawa, legitymizują ukrytą strukturę władzy, utrwalają
niesprawiedliwości społeczne i indoktrynują studentów.
The author tries to identify and analyze basic theses criticized by CLS. He adopts
a reflexive rather than approving attitude that aims at considering those theses
in a social surrounding in which the liberal doctrine is still waiting for a fair and
substantial critical assessment that will be politically unbiased. The analyzed theses
can be shortly presented as follows: (1) legal education is influenced by the political
opinions of the academic staff; in case of CLS, these were liberal attitudes; (2) basic
values of those attitudes are a key factor having influence on the contents of
rights that are often contradictory; those contradictions are examined and solved
by courts; (3) a court proceeding is an idealized model and it reflects the idea of
the rule of law; (4) law is neutral, objective, definite, rational and the like in its
character; (5) using law in court proceedings (but not only there) lawyers use specific
methodology called legal reasoning; (6) in reality, law departments, having their own
“parallel” hierarchy, hide the true character of law, legitimize the hidden structure
of governance, strengthen social injustice and indoctrinate students.