Tytuł pozycji:
Założenia i cele unijnego programu edukacyjnego Socrates/Erasmus a ich realizacja w polskich szkołach wyższych
- Tytuł:
-
Założenia i cele unijnego programu edukacyjnego Socrates/Erasmus a ich realizacja w polskich szkołach wyższych
Background and goals of the EU Socrates/Erasmus educational programme and their implementation in Poland’s higher education institutions
- Autorzy:
-
Jołkiewicz, Dorota
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1365331.pdf
- Data publikacji:
-
2016-02-10
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Źródło:
-
Nauka i Szkolnictwo Wyższe; 2004, 2, 24; 73-86
1231-0298
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem artykułu jest przybliżenie historii, założeń i celów edukacyjnego programu Unii Europejskiej Socrates/Erasmus oraz zwrócenie uwagi na kolosalne znaczenie, jakie program ten miał i nadal ma dla jednoczącej się Europy. Ponadto autorka wiele miejsca poświęciła przedstawieniu zakresu uczestnictwa w programie Socrates/Erasmus zarówno uczelni europejskich, jak i polskich ośrodków akademickich. Szczególnie istotna wydaje się próba prześledzenia, w jakim zakresie polskie uczelnie realizują założone cele programu oraz jakie działania, w ramach programu, są najczęściej podejmowane. Wiadomo, że z roku na rok coraz więcej polskich studentów wyjeżdża, w ramach programu Socrates/Erasmus, na zagraniczne uczelnie partnerskie. Z kolei jednym z najsłabszych ogniw w realizowaniu przez polskie ośrodki akademickie unijnego programu edukacyjnego jest małe zainteresowanie młodych Europejczyków studiowaniem w Polsce. Konkluzję artykułu stanowi próba prześledzenia przyczyn stosunkowo małej popularności polskich ośrodków akademickich za granicą, a tym samym sugerowanie zmian, które należy wprowadzić, by promować Polskę i polskie środowisko akademickie.
The main objective of this article is to present the history, background and goals of the European Union Socrates/Erasmus programme and to accentuate the immense importance of this programme for the unifying Europe in the past and at present. Moreover, the author devotes considerable attention to the degree of participation of European HE schools and Poland’s academic centres. Notably, the author attempts to review the progress of Polish HE institutions in implementing the Erasmus/Socrates goals the most commonly undertaken types of activities. The number of students going to partner universities in other countries within the Socrates/Erasmus programme has been increasing each year. On the other hand, young Europeans show little interest in studying in Poland, which is one of the greatest weaknesses of the educational programme implemented by Polish academic centres. The author concludes her discussion by presenting possible reasons behind the relatively low popularity of Polish academic centres abroad and suggests some possible steps to promote Poland and Poland’s academic community in other countries.