Rynek lotniczy w Europie podlega rozległym regulacjom. Szczególnie trudne zadanie
powierzone jest regulatorowi, który musi stale monitorować zmiany na rynku zarówno
wewnętrznym, jak i zewnętrznym, i odpowiednio ukierunkowywać działania, tak
aby umożliwić jego optymalny rozwój. Ogłoszenie przez Komisję Europejską Europejskiej
strategii w dziedzinie lotnictwa to z pewnością niezwykle istotne wydarzenie na
rynku lotniczym w Europie, które wskazuje kierunki polityki regulacyjnej organów
Unii na najbliższe lata. W artykule podjęto próbę oceny skutków zapisów tej strategii
dla funkcjonowania i konkurencyjności podmiotów rynku lotniczego w Unii Europejskiej.
W ocenie autorów zbudowanie spójnej strategii regulacyjnej jest niezbędnym warunkiem
wdrażania właściwych i adekwatnych regulacji stymulujących rozwój rynku,
a jednocześnie zabezpieczających wszystkich jego uczestników przed działaniami mogącymi
prowadzić do nieoptymalnej alokacji zasobów.
The paper briefly describes the current state of passenger air transport market in the European
Union as well as presents the EU regulatory framework of this sector. Special attention was
paid to the development of this market and its prospects. Regulatory framework is one of the
most important factors of this development and needs to be analyzed thoroughly in order for
the regulation to be optimized for growth. Since the core of EU regulation of air transport is
the Aviation Strategy for Europe the paper contains many references to this document.
The authors discussed the regulatory framework extensively and paid special attention to
its most important aspects. The paper characterizes competition in civil aviation in Europe,
especially with regard to ensuring fair competition and level playing field. It was stressed that
EU air carriers should be protected against unfair practices of their non-EU competitors. Moreover,
the problem of ownership of EU carriers was discussed. The authors also paid attention
to the problem of transport accessibility in air transport sector (connectivity), including public
service obligation concept.
One of the key goals of the European Union with regard to air transport is maintaining appropriate
standards of social agenda, ensuring passenger rights as well as natural environment
protection. The authors assessed these goals pointing out that there is a discrepancy between
these and the goals in terms of competitiveness of EU carriers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00