Jednym z obszarów przyciągających uwagę przedstawicieli nauk o mediach jest etyka. Cel/teza: Autorka zakłada, że nieetyczne reklamy mogą przyczynić się do obniżenia poziomu zaufania odbiorców. Artykuł prezentuje studium przypadku kampanii marki Reserved – Polish boy wanted (marzec 2017 roku). Głównym celem jest zweryfikowanie, czy odbiorcy postrzegali wybraną kampanię jako nieetyczną oraz wskazanie jej potencjalnych skutków. Metody badań: Jakościowa analiza komentarzy internautów zamieszczonych pod dwoma materiałami Macieja Budzicha (pierwszy ukazał się przed, a drugi po ujawnieniu faktycznego celu omawianego przekazu) pozwala zbadać reakcje odbiorców na tytułową kampanię. W badaniach wykorzystano analizę treści oraz technikę stałego porównywania. Wyniki i wnioski: Komentarze zamieszczone pod pierwszym materiałem są zróżnicowane pod względem tematycznym, wiele miejsca poświęcono samemu vlogerowi oraz śledztwu na temat omawianego filmiku. W przypadku drugiego materiału internauci skupili się już na samej kampanii, często wskazywali też na jej możliwe konsekwencje. Wartość poznawcza: Przeprowadzone badanie pokazuje, że kampania Polish boy wanted mogła wpłynąć na postawę odbiorców względem marki, a także przyczynić się do spadku zaufania. Tego zagrożenia twórcy reklam powinni być świadomi.
One of the areas attracting the attention of representatives of media science is ethics. Scientific objective: The author assumes that unethical advertisements can contribute to lowering of the level of consumer confidence. The article presents a case study of the Reserved brand campaign – Polish boy wanted (March 2017). The main goal is to verify whether the recipients perceived the campaign as unethical and to indicate its potential effects. Research methods: A qualitative analysis of the comments of Internet users placed under two materials by Maciej Budzich (the first appeared before and the second after revealing the actual purpose of the discussed message) allows us to examine the recipients’ reactions to the said campaign. The study used content analysis and the technique of permanent comparison. Results and conclusions: Comments posted under the first material are diverse in terms of subject matter, a lot of space was devoted to the vlogger himself and the investigation of the discussed video. In the case of the second material, Internet users have already focused on the campaign itself, and often pointed to its possible consequences. Cognitive value: The study shows that the Polish boy wanted campaign could influence the attitude of consumers towards the brand as well as contribute to the decrease of trust. Advertisers should be aware of this risk.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00