Realizacja pozamilitarnych przygotowań obronnych w dobie zmian w organizacji pasażerskiego
transportu kolejowego wymaga podjęcia działań na rzecz optymalnego wykorzystania posiadanego potencjału. Po dokonaniu analizy aktów normatywnych regulujących system realizacji
pozamilitarnych przygotowań obronnych przez przewoźników kolejowych, należy przyjąć, iż
aktualizacja aktów prawnych nie nadąża za rozwojem rynku kolejowego. Cała odpowiedzialność
za realizację przewozów spoczywa na spółkach Grupy PKP a w szczególności na PKP CARGO
S.A. w zakresie koordynacji kolejowych przewozów wojskowych, przewozu pojazdów i sprzętu
dla wojska oraz na PKP INTERCITY S.A. w zakresie przewozu żołnierzy zabezpieczających
powyższe transporty.
Zaangażowanie pasażerskich przewoźników kolejowych spoza Grupy PKP w realizację pozamilitarnych przygotowań obronnych w zakresie transportu kolejowego pozwoli na przeprowadzanie
ćwiczeń oraz szkolenie pracowników mogących realizować w przyszłości obowiązek obrony kraju
w spółkach transportowych jako jednostkach zmilitaryzowanych.
Powyższe działania pozwolą na optymalne wykorzystanie pasażerskich przewoźników kolejowych
do alokacji wojska zarówno w czasie pokoju, działaniach poniżej progu wojny jak również
w czasie „W”.
Według autora niezbędne jest rozszerzenie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu
gospodarczo-obronnym o wybrane w drodze analizy potencjału podmioty kolejowe świadczące
usługi transportowe w ramach realizacji obowiązku organizacji publicznego transportu zbiorowego.
Implementation of non-military defense preparation in an era of changes in the organization
of passenger transport by rail requires to take action for the optimal use of existing potential.
After analyzing the the normative acts regulating the system of non-military defense preparation
carriers, which oversees the minister responsible for transport, it should be assumed that the
updated legislation has not kept pace with the development of the railway market. The entire
responsibility for implementation lies with the freight companies of PKP Group and in particular
on the PKP CARGO SA in the coordination of the whole rail military transport vehicles and
equipment for the army and on PKP INTERCITY SA the carriage of soldiers securing these
transportations.
Defensive preparations in the field of rail transport is a significant element of non-military
defense preparation of the state.
Involvement of passenger rail outside the PKP Group in the realisation of non-military defense
preparation in the field of railway transport will conduct exercises and training of employees likely
to pursue in the future duty to defend the country in the transport companies as militarized units.
These activities will allow for optimal use of passenger rail carriers to allocate the army both in
time of peace, the activities below the threshold of war on territory of Poland as well as during
the “W” time.
According to the author it is necessary to extend the list of companies of special importance for
the economy and defense on selected through an analysis of the potential rail operators providing
transport services as part of the obligation to organize public transport.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00