A road investment requires a strip of land dozens of metres wide, ranging from a distance of several dozen to several hundred kilometres and subject to complex planning and social challenges. Highly complex circumstances bring about conflicts and difficult situations which need to be resolved. This process takes place within the landscape and has a very strong impact on it. It can change an area’s structure and function, make new borders and create new transit space in the shape of a road corridor. A new road becomes a new element of the landscape and at the same time, creates a new opportunity for it to be displayed. While major transformations of an area are designed, landscape architects are consulted only if a road is to pass through a protected area. The violation of an existing protected zone is the only thing that may prompt a comprehensive study of the impact of a road on the landscape, requiring the participation of a landscape architect in design decisions. Otherwise, investment plans will usually forego the inclusion of an assessment on the impact the new road would have on the shape and quality of an area of terrain. Based on the studies of the impact of road investments on the landscape, an assessment of design options are presented together with an approach for the introduction of landscape guidelines for development projects within the context of existing legislation. The studies and the analyses focus on road investments located in areas adjacent to UNESCO World Heritage Sites. The studies have become the basis for issuing opinions by the National Centre for Research and Documentation of Historical Monuments.
Inwestycja drogowa wymaga pasa terenu o szerokości kilkudziesięciu metrów rozciągniętego na przestrzeni od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów przebiegającego w skomplikowanych warunkach planistycznych i społecznych. Rzecz się dzieje w krajobrazie i bardzo silnie nań oddziałuje. Zmienia sytuację w odniesieniu do formy obszaru i jego funkcji, kreśli nowe granice i kreuje nową przestrzeń tranzytową w postaci korytarza drogowego. Staje się nowym elementem krajobrazu i jednocześnie stwarza zupełnie nową możliwość jego ekspozycji. W projektowaniu tak znacznych przekształceń przestrzeni architekt krajobrazu zabiera głos tylko w przypadku przebiegu drogi przez teren chroniony. Jedynie naruszenie już ustanowionej strefy chronionej staje się podstawą sporządzenia wyczerpującego studium oddziaływania na krajobraz i współuczestnictwa w decyzjach projektowych. W pozostałych przypadkach ocena wpływu na kształt i jakość przestrzeni może zostać pominięta. Na przykładzie studiów oddziaływania inwestycji drogowej na krajobraz zostaną przedstawione oceny wariantów przebiegu trasy i możliwości wprowadzenia wytycznych krajobrazowych do projektu w kontekście obowiązujących przepisów. Studia i analizy zostały wykonane w następstwie wkroczenia inwestycji drogowych w otoczenie Miejsca Światowego Dziedzictwa UNESCO i stanowiły materiał będący podstawą zaopiniowania inwestycji.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00