The Hyperloop concept compared to the economic performance of other means of transportation Koncepcja Hyperloop na tle efektywności innych środków transportu
Transportation of passengers and freight on medium and long distances is currently dominated
by three basic branches: road, rail and air. One can assume than at least since the 1980s a really
groundbreaking innovation has not taken place in any of these industries. The development of
electric cars industry and tests of autonomous cars could be considered an exception. However,
this does not change the fact that it will not eliminate other disadvantages of cars, i.e. relatively
low speed, exposure to congestion, etc. In 2013 Elon Musk proposed assumptions for a new mean
of transportation – the Hyperloop: a steel tube with very low air pressure in it stretched on pylons
between cities, in which special pods move on air bearings at speeds up to 1220 kph. This article
attempts to analyze basic economic performance parameters of existing means of transportation:
road, rail and air on selected routes in Poland and to compare them with available data, which
now is a bit more precise than this published in Elon Musk’s white paper, concerning the predicted
effectiveness of the Hyperloop system. It hence tries to prove whether Hyperloop could become
a major disruptive transportation innovation, from the point of view of its economic fundamentals.
To do that two possible measures of transportation system’s performance are proposed and
discussed, both based on cost-effectiveness analysis model: 1) Cost of velocity for passenger and 2)
Total yearly cost per kilometer per passenger. Calculations for the first one show that high-speed rail
could become competitive to road transportation, while Hyperloop might be even 6-7 times cheaper
than car, from the point of view of a client. The results of the second one tell that road, conventional
rail and Hyperloop (based on assumptions according to currently available data) seem to reach
a similar level of cost-effectiveness, while high-speed rail is expected to be ca. 50% more expensive.
Transport pasażerów i towarów na średnich i długich dystansach zdominowany jest obecnie przez
trzy podstawowe gałęzie: transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Można przyjąć, że co najmniej od lat
osiemdziesiątych XX w. w żadnej z wymienionych wyżej gałęzi transportu nie miała miejsca naprawdę
przełomowa innowacja technologiczna. Wyjątek stanowi rozwój branży samochodów elektrycznych
oraz testy samochodów autonomicznych. Nie zmienia to jednak faktu, że powyższe rozwiązania nie
wyeliminują pozostałych wad samochodu, tj. stosunkowo niskiej prędkości, podatności na korki, etc.
W 2013 roku Elon Musk przedstawił założenia dla nowego środka transportu - Hyperloop: stalowej
rury o bardzo niskim ciśnieniu rozciągniętej na pylonach pomiędzy miastami, w której specjalne
kapsuły poruszają się na poduszkach powietrznych z prędkością nawet 1220 km/h. Niniejszy artykuł
ma na celu dokonanie oceny podstawowych parametrów efektywnościowych istniejących środków
transportu drogowego, kolejowego i lotniczego na wybranych trasach w Polsce i zestawienie ich
z dostępnymi danymi na temat przewidywanej efektywności systemu Hyperloop.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00