Celem nierozłącznego połączenia dwóch elementów maszyn stosuje się
między innymi połączenia wciskowe. Elementy maszyn połączone wciskowo
ulegają podczas użytkowania specyficznemu zużyciu co może doprowadzić
do utraty potencjału eksploatacyjnego połączenia. Szczególnie
ważnymi połączeniami wciskowymi maszyn okrętowych są połączenia
wał śrubowy - śruba i panewka - korbowód. Przedstawiono model połączenia
wciskowego i wyniki eksperymentu polegającego na porównaniu
obliczonego i zmierzonego momentu skręcającego potrzebnego do rozerwania
połączenia. Wskazano, że charakterystycznym rodzajem zużycia
przy niestacjonarnym obciążeniu połączenia wciskowego jest korozja
cierna. Wymieniono wielkości wpływające na przebieg korozji ciernej połączenia
wciskowego. Opisano skutki korozji ciernej połączenia śruba-wał
śrubowy. Scharakteryzowano konstrukcję połączenia panewka-stopa korbowodu
i wskazano na przyczyny korozji ciernej. Stwierdzono, że symptomem
potencjału eksploatacyjnego połączenia wciskowego może być
emisja akustyczna. W przypadku połączenia panewka-stopa korbowodu
dodatkowym symptomem może być obrót panewki w stopie lub osiowe
przesunięcie panewki w stopie korbowodu.
To inseparable connection of two machine elements is used, among others,
press fit connections. The elements of the press fit connection undergo
a specific wear during use which may lead to the loss of the wear margin of
the connection. Particularly important press fit connections of ship machinery
are the connection of the propeller - shaft and connection of the
shell - connecting rod big end. The model of the press fit connection and
the results of the experiment consisting in the comparison of the calculated
and measured torque required to break the connection are presented.
It was indicated that fretting corrosion is a characteristic type of wear at
the nonstationary load of the press fit connection. The values influencing
the course of the fretting corrosion of the press fit connection were listed.
The effects of fretting corrosion of the propeller-shaft connection are described.
The structure of the connection of the shell-connecting rod big
end was characterized and the causes of fretting corrosion were indicated.
It was found that acoustic emission may be a symptom of the wear margin
of an press fit connection. In the case of a shell - connecting rod big end
connection, an additional symptom may be the rotation slip of the shell in
big end of connecting rod or the axial displacement of the shell in the big
end of connecting rod.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00