Charakterystyka dynamiczna mostu drogowego wykonanego z polimerowych kompozytów włóknistych FRP Dynamic characterisation of road bridge made of fibre reinforced polymer composites
Przęsło kompozytowe mostu drogowego ma zazwyczaj wysoki stosunek obciążeń
ruchomych do stałych (ciężaru własnego), co czyni je znacznie bardziej wrażliwym
na oddziaływanie poruszających się pojazdów niż mosty konwencjonalne ze
stali i betonu. To m.in. powoduje, że charakterystyka dynamiczna przęseł mostów
kompozytowych jest obecnie jednym z najważniejszych aspektów, koniecznych do
analizy w procesie projektowania, budowy i eksploatacji mostów kompozytowych.
W badaniach dynamicznych obiektu mostowego jego charakterystykę otrzymuje
się zazwyczaj z bezpośredniego pomiaru przyśpieszeń, odkształceń lub przemieszczeń
określonych punktów konstrukcji, wymuszonych w czasie rzeczywistym
przez poruszające się po nim z różną prędkością pojazdy. Ta metoda została zastosowana
również w badaniach pierwszego polskiego mostu drogowego, którego zarówno
dźwigary główne jak i płytę pomostu wykonano z kompozytów FRP. Na
podstawie pomiarów przemieszczeń wybranych punktów przęsła pod wpływem
obciążenia przejeżdżającymi pojazdami wyznaczono podstawowe charakterystyki
dynamiczne mostu: współczynniki dynamiczne, częstości drgań własnych oraz
współczynnik tłumienia. Otrzymane wartości potwierdziły właściwe parametry
dynamiczne mostu kompozytowego w świetle wymagań stawianych drogowym
obiektom mostowym w Polsce.
In the first decade of XXI century the new structural material, fibre reinforced polymer composites
(FRP), promulgate remarkably in bridge engineering. FRP composite bridge superstructure
characterizes usually the high live load / dead load ratio, which makes FRP bridges more sensitive
to moving vehicles than conventional bridges. Therefore the dynamic characterization of FRP superstructure
has become recently one the most important issues in its design, construction and
maintenance. Dynamic characterization of a bridge is usually identified by direct measurement of
accelerations, strains or displacements in relevant structural points, induced by moving vehicles
with various velocities. This method has been applied in the dynamic test of the first Polish allcomposite
bridge. On the basis of displacements measurement in relevant points of the FRP superstructure
during bridge loading the basic dynamic parameters have been identified: dynamic coefficients,
natural frequencies and damping ratio. The values established during the test confirmed
the FRP composite bridge has the adequate dynamic characterization according to the Polish requirements
for road bridges.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00