E-commerce as a Consequence of Innovation and the Cause of New Innovations for SMEs: the Perspectives of Latvia and Lithuania Handel elektroniczny jako konsekwencja innowacji i przyczyna nowych innowacji dla MŚP: perspektywy Łotwy i Litwy
The emergence of new technologies and the expansion of digitalisation have created an opportunity for e-commerce to develop. A supplier and a buyer of goods and services meet in the e-environment and solve their problem without direct contact, which is mutually beneficial. Accordingly, when it comes to globalisation, e-commerce, as a system, becomes an important topic of research in general, and, in particular, it is vital for small and medium enterprises (SMEs), since most enterprises in the European Union (EU) are SMEs. Latvia and Lithuania are EU Member States, and SMEs are dominant in these two Baltic States. The aim of the research is to identify and compare the opinions of producers/sellers and buyers on the positive contribution of e-commerce to date and the problems caused by e-commerce for both sides. The research employed data from Eurostat, OECD and the Central Statistical Bureau of Latvia as well as the authors’ own data from a survey (e-commerce users: suppliers (n=112) and buyers (n=138) of goods and services) conducted in Latvia and Lithuania. An analysis of the statistical data reveals the current objective position of e-commerce in both countries. The proportion of small and medium enterprises involved in this process is increasing. At the same time, the processing of the results of the e-commerce survey enables the authors to see a subjective view of this process, which includes both positive and negative features of both the buyers and the sellers. Identifying problems and comparing the situations in the two neighbouring countries opens the way to find e-commerce development directions and reduce the problems not only economically but also geographically and ethnically, as the objective data on e-commerce are not identical for Latvia and Lithuania, even though the data are positive and only slightly different.
Pojawienie się nowych technologii i rozwój cyfryzacji stworzyły okazję dla rozwoju handlu elektronicznego. Dostawca i nabywca towarów i usług spotykają się w środowisku elektronicznym i rozwiązują swoje problemy bez bezpośredniego kontaktu, przynosząc wzajemne korzyści. W UE i w krajach badanych przez niniejsze badanie MŚP stanowią większość ogółu przedsiębiorstw. W związku z tym handel elektroniczny (e-handel) jako system, w świetle globalizacji, staje się ważnym priorytetem badawczym, a ocena tego z perspektywy dostawców i nabywców jest szczególnym zadaniem niniejszego badania. W niniejszym badaniu wykorzystano dane Eurostatu, OECD i Centralnego Biura Statystycznego Łotwy, a także dane autorów z ankiety (użytkownicy handlu elektronicznego: dostawcy (n = 112) i nabywcy (n = 138) towarów i usług) przeprowadzenego na Łotwie i Litwie. Analiza danych pozwoliła stwierdzić, że pozytywne i negatywne perspektywy badanego zjawiska zostały podane zarówno przez dostawców, jak i nabywców. Z tego powodu istnieje potrzeba zmotywowania społeczeństwa jako całości i struktur zarządzania na wszystkich szczeblach, aby uzgodnić nowoczesność z tradycyjną, co jest spowodowane ekspansją handlu elektronicznego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00