Fatigue behaviour is one of the most important properties of modern airplanes and
rivets influence it strongly. According to the literature, the NACA riveting offers a multiple
increase in the fatigue life of joints.
The aim of this paper is to investigate the benefits offered by the NACA riveting
procedure with respect to the residual stress and strain distribution after riveting as well
as rivet hole expansion. Experimental and numerical approaches were adopted. The
conventional riveting with both the universal and countersunk rivets was compared with
the NACA riveting. The countersunk angle and depth in the case of the NACA riveting
was modified somewhat relative to the values met in the literature. For these three cases,
strain gauge measurements during riveting, hole expansion measurements and FE
calculations were performed. The hole expansion measurement with the use of Computer
Tomography(CT) was proposed.
Only the FE calculations unambiguously indicate better fatigue properties of the
NACA riveting. The proposed method of hole expansion measurement requires further
research to increase its accuracy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00