Neo-Luddism is based on the belief that modern societies cannot transcend the (capitalist) division
of labour and official labour institutions. This paper traces the intellectual sources of Neo-Luddism,
proposes a typology, and examines its relevance for studying contemporary work. We differentiate
four types of Neo-Luddism. Economic Neo-Luddites (1) act on anti-libertarian instincts and
advocate re-agrarisation or reindustrialisation to prevent unemployment and degradation of the
community. They are apologists of primeval groups such as the family, nation or religious community,
and they postulate reconciling work efficiency with non-economic values and collective
life. This attitude is linked in the economic sphere to romantic-pastoral Neo-Luddism (2), associated
with environmental movements questioning modern mass production, manifested in fashion
for ecology, vegetarianism, and naturalist escapism. The romantic variety may or may not have
religious connotations. Furthermore, we distinguish (3) spiritual-ideological Neo-Luddism. This
trend is characterized by scepticism toward mainstream science and technology and, broadly, to
materialist epistemology. A separate strand is the so-called anarchic Neo-Luddism (4), which directly
draws inspiration from the sabotage tactics used by original Luddites. It attacks the state, technology
and science (the technosphere) with methods borrowed from the ‘enemy’. Its representatives
are anarchoprimitivists, cultural saboteurs, cyberpunk culture, hackers, etc.
Neo-luddyzm wyrasta z przekonania, że współczesne społeczeństwa nie mogą zmienić (kapitalistycznego)
podziału pracy i oficjalnych instytucji regulujących tę sferę. W artykule scharakteryzowano
intelektualne źródła neo-luddyzmu, zaproponowano typologię i wskazano na
jej konsekwencje dla badań współczesnych rynków pracy. Rozróżniamy cztery typy neo-luddyzmu.
Ekonomiczni neo-luddyści (1) kierują się odruchami anty-libertariańskimi i opowiadają
za reagraryzacją lub reindustrializacją, aby zapobiec bezrobociu i degradacji społeczności.
Postawa ta wiąże się w sferze ekonomicznej z neo-luddyzmem romantyczno-pastoralnym (2),
związanym z ruchami ekologicznymi kwestionującymi nowoczesną masową produkcję. Przejawia
się on w modzie na wegetarianizm i naturalistyczny eskapizm. Odmiana pastoralna może
mieć konotacje religijne. Ponadto wyróżniamy (3) neo-luddyzm duchowo-ideologiczny, który
tworzą apologeci grup pierwotnych, takich jak rodzina, naród czy wspólnota religijna; nacisk na wydajność działalności gospodarczej proponują zastąpić wartościami poza ekonomicznymi
związanymi z życiem zbiorowym lub samorozwojem osobistym. Charakteryzuje się sceptycyzmem
wobec głównego nurtu nauki i techniki oraz, ogólnie rzecz biorąc, epistemologii materialistycznej.
Osobnym wątkiem jest tak zwany neo-luddyzm anarchistyczny (4), który bezpośrednio
czerpie inspirację z taktyki sabotażu stosowanej przez pierwotnych luddystów. Atakuje państwo,
technologię i naukę (technosferę) metodami zapożyczonymi od „wroga”. Jego przedstawicielami
są np. anarchoprymitywiści, kulturowi sabotażyści, przedstawiciele kultury cyberpunkowej,
hakerzy, itp.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00