Ocena zdrowia psychicznego studentów w wymiarze pozytywnym i negatywnym Inwentarz Zdrowia Psychicznego (IZP) Assessment of students’ mental health in positive and negative aspect. Mental health inventory (IZP)
Celem badania było opracowanie i walidacja Inwentarza Zdrowia Psychicznego (IZP), standaryzowanego narzędzia diagnostycznego mierzącego zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Oryginalność zaproponowanego podejścia polega na tym, że pomiar odnosi się zarówno do pozytywnego (PW), jak i negatywnego (NW) wymiaru zdrowia psychicznego. Przebadano 405 studentów, w tym 292 kobiet i 113 mężczyzn. Oceniając trafność nowo powstałego narzędzia, oceniono współzmienność jego wyników z wynikami innych narzędzi mierzących zdrowie psychiczne lub jego aspekty: Kwestionariuszem Ogólnego Zdrowia GHQ-28; Kwestionariuszem Oceny Jakości Życia WHOQL-BREF; Kwestionariuszem Orientacji Życiowej A. Antonovsky’ego oraz miarami funkcjonowania osobowościowego łączonymi z dobrostanem psychicznym w pięcioczynnikowym modelu osobowości oraz regulacyjnej teorii temperamentu Strelaua. Dokonano także analizy struktury czynnikowej kwestionariusza. Wyniki przeprowadzonej analizy czynnikowej wskazują na jednoczynnikową strukturę Inwentarza Zdrowia Psychicznego, jednak skale pozytywnego i negatywnego wymiaru zdrowia psychicznego wykazują współzmienność na poziomie –0,65. Wykazano też współzmienność wyników IZP z wynikami innych narzędzi badających zdrowie psychiczne. Ponadto odnotowano związek zarówno pozytywnego wymiaru zdrowia psychicznego, jak i negatywnego z neurotycznością i reaktywnością emocjonalną. Wyniki analiz miar osobowościowych i temperamentalnych z danymi otrzymanymi za pomocą IZP sugerują przydatność narzędzia w ocenie wskaźników zdrowia psychicznego w ujęciu negatywnym, jak również pozytywnym.
The aim of the study was to develop and validate a standardized inventory assessing the mental health of young
adults. The originality of the proposed approach lies in the fact that the inventory refers to both the positive and negative
dimension of mental health. 405 students
were examined, including 292 women
and 113 men. When assessing the accuracy of the newly created instrument, the
covariance of its results with the results of
other tools measuring mental health or its
aspects: General Health Questionnaire
GHQ-28; Questionnaire for Quality of
Life Assessment WHOQL-BREF; Questionnaire of Life Orientation by A. Antonowsky was assessed. Additionally, the
covariance of personality traits defined by
the Big Five Model as well as a temperamental dimensions of Regulative Temperament Theory was assessed. An analysis of
the factor structure of the questionnaire
was also performed.
Although the results of the factor analysis indicate a unidimensional structure of
the IZP, the correlation between its two dimensions equals –0.65. In addition, there
was a correlation between both the positive
dimension of mental health and negative
health with neuroticism and emotional reactivity. The results of analyzes of personality and temperamental measures with
data obtained using the Mental Health
Inventory suggest the utility of the tool in
the assessment of mental health indicators
in both negative and positive aspect.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00