Celem prezentowanego artykułu jest analiza kondycji polskiego katolicyzmu w okresie dokonujących się współcześnie przemian. Autor dostrzega,
że religijność i moralność oparta na zasadach wiary długo nie poddawała się wyraźnym
wpływom transformacji. Sytuacja uległa jednak zmianie po śmierci Jana Pawła II. W okresie tym przyspieszył proces sekularyzacji społeczeństwa polskiego, czego wyrazem są
postępujące zmiany w wartościach i normach moralnych o proweniencji religijnej. Zmiany
te obserwować można w kilku obszarach: autodeklaracji religijnych, oceny wiary i wierzeń
religijnych, spadku zaufania do instytucji Kościoła katolickiego. Na podstawie wybranych
analiz autor formułuje prognozę odnoszącą się do polskiego katolicyzmu. Zakłada, że przemiany religijności Polaków będą zmierzać w kierunku zakwestionowania roli Kościoła jako
instytucji religijnej i społecznej. Dla religijności Polaków charakterystyczna będzie raczej
indywidualizacja, odkościelnienie i pluralizm religijny, a nie ateizm.
The main goal of the presented article
is the analysis of the Polish Catholicism
during the modern social changes. Author
suggests that the religiousness and the
morality based on faith dogmas was stable
for a long time, but situation has changed
after John Paul II death. That became an
impulse to fast secularization of Polish
society. This process can be observed in
values and moral norms that became more
secular. Although Polish still feel sentiment
to Catholic tradition, a number of religious
self-declaration is decreasing. That can
lead to stop of seeing the Catholicism in
Poland as a cultural obviousness. However,
Polish atheism still can be characterized
more as living without religion (ecclesial
atheism) than irreligious behavior.
The faith and religious practices are
not so common as they used to be. Polish
Catholics often deny the main faith dogmas and accept the non-Christian believes.
Among the more educated people living in
big cities, an acceptance of specific religious traditions (e.g. weddings, funerals) is
decreasing. Although the routine practices
are not so common in Polish society, especially among young people, the number
of people who are taking holy communion
during Sunday mass is increasing. The observation can lead us to the conclusion that
attitudes among Polish society became
polarized.
The trustiness to church institution is
decreasing as well. Polish citizens do not
accept involvement of Polish clergy in
politics, however steel feel comfortable with the presence of Catholic Church and
Catholic symbols in public sphere.
Summarizing, author makes the forecasts for condition of Polish Catholicism
based on selected analysis. He points that
religious changes will aim to negation of
institutional religion and would lead to
individualism, privatization and religious
pluralism rather than atheism.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00