Wskaźnik motoryzacji w Polsce w 2012 roku przekroczył
wartość średnią wynoszącą w Unii Europejskiej 484 samochody/1000
mieszkańców. W istniejącej sytuacji należy dążyć do zmniejszenia dostępności
obszarów centralnych dużych miast dla indywidualnego samochodu
osobowego, na korzyść alternatywnych środków transportu już na etapie
realizacji planów zagospodarowania przestrzennego wraz z kształtowaniem
polityki mobilności. W zakresie kształtowania polityki mobilności,
proponuje się zwiększenie udziału ruchu pieszego i ruchu rowerowego
w podróżach miejskich oraz zainteresowanie wykorzystaniem samochodu
w systemach: carpooling i car-sharing, z równoczesnym wdrażaniem
rozwiązań powodujących wzrost atrakcyjności środków transportu zbiorowego.
Istotnym czynnikiem powodującym atrakcyjność transportu
zbiorowego jest czas podróży związany bezpośrednio z prędkością komunikacyjną.
W artykule przedstawiono analizę parametrów eksploatacyjnych
tramwajów na przykładzie odcinków linii tramwajowych o długości
około 4 km, zlokalizowanych na obrzeżach śródmieścia miast: Poznania,
Warszawy i Wrocławia. W formie graficznej przedstawiono strukturę
czasu podróży z uwzględnieniem: czasu jazdy, czasu traconego i czasu
wymiany pasażerów. Ponadto poddano analizie wynikające z badań:
prędkość techniczną, prędkość komunikacyjną i czas trwania wymiany
pasażerów. Z przeprowadzonych badań wynika, że wartość średnia czasu
traconego stanowi do 25% czasu podróży, tzn., że przy poprawnym
zaprojektowaniu rozwiązań uwzględniających priorytet dla tramwaju,
można zmniejszyć czas podróży o 25%, co będzie stanowić o rzeczywistej
konkurencji środka transportu zbiorowego w odniesieniu do samochodu
osobowego w warunkach miejskich.
Automotive ratio in Poland in 2012 exceeded the average
value which amounts to 484 cars / 1000 inhabitants in the
European Union. In the existing situation we must strive to reduce
the availability of the central areas in large cities for the individual
cars, in favor of alternative means of transport at the stage of
realization of land use planning and policy of mobility. In terms
of mobility policy, it is proposed to increase the share of walking
and cycling in urban travel and interest in the use of vehicles such
as: car-pooling and car-sharing with the simultaneous implementation
of solutions resulting in an increase of public transport’s
attractiveness. An important factor in the attractiveness of public
transport is journey’ time which is directly related to the transport
speed. The analysis of trams’ exploitation parameters has been
presented in the paper. The author used the example of tram line
segments with a length of about 4 km, located on the outskirts of
downtown cities of Poznań, Warsaw and Wrocław. The structure
of travel time based on: time of run, time wasted and time of
passengers’ exchange was presented in the graphical form. In addition,
research on technical speed, transport speed and duration
of the exchange passengers have been analyzed. The article shows
that the average value of wasted time is up to 25% of travel time.
This means that with proper implementation of solutions giving
the priority for a tram, it is possible to reduce travel time by 25%,
which will ensure effective competition of public transport’s means
in relation to the car in urban conditions.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00