Tytuł pozycji:
The Uses of the Female Protagonist in the American Novel of the 1890s: Crane’s Maggie, Dreiser’s Carrie, Chopin’s Edna Pontellier
- Tytuł:
-
The Uses of the Female Protagonist in the American Novel of the 1890s: Crane’s Maggie, Dreiser’s Carrie, Chopin’s Edna Pontellier
Funkcjonowanie postaci kobiecych w powieści amerykańskiej końca XIX wieku
- Autorzy:
-
Salska, Agnieszka
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/945289.pdf
- Data publikacji:
-
1997
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 1997, 1
1427-9673
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W powieściach amerykańskich publikowanych w ostatniej dekadzie XIX w. i początkach
XX w. szczególnie uderza częste występowanie postaci kobiecych w rolach głównych bohaterów.
Do analizowanych w artykule powieści: Maggie. A Girl of the Streets Stephena Crane a, Sister
Carrie Theodore’a Dreisera i The Awakening Kate Chopin nietrudno byłoby dodawać dalsze
tytuły, np. Rose of Dutcher's Coolly Hamlina Garlanda (1895) czy The House of Mirth Edith
Wharton (1905). Tę nagle eksponowaną rolę postaci kobiecych, kontrastującą z tradycją
amerykańskiej powieści romantycznej, która właściwie (z wyjątkiem The Scarlet Letter
Hawthorne’a) ignorowała kobiety, wiążę po przeanalizowaniu powieści z filozoficznym i ideologicznym
wpływem naturalistycznego determinizmu. Kobiety w rolach głównych bohaterek
pozwalały pisarzom ze szczególną ostrością demonstrować potęgę i bezwzględność sił warunkujących jednostkowe losy ludzkie, a także lub może przede wszystkim - ich całkowicie amoralny
charakter. W ten sposób losy bohaterek nie tylko ilustrowały, ale wręcz zostały utożsamione
z istotą przemian kulturowych, funkcjonowanie zaś postaci kobiecych w takich powieściach,
jak np. Siostra Carrie Dreisera zapowiada już wyraźnie symboliczną rolę kobiet w reprezentatywnych
powieściach amerykańskiego modernizmu: Wściekłości i wrzasku Faulknera, Wielkim
Gatsbym Fitzgeralda czy Dniu Szarańczy Westa.