Tytuł pozycji:
Misunderstandings about Understanding
- Tytuł:
-
Misunderstandings about Understanding
Nieporozumienia wokół rozumienia
- Autorzy:
-
Jadacki, Jacek Juliusz
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/941344.pdf
- Data publikacji:
-
1993
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica; 1993, 09
0208-6107
2353-9631
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Punktem wyjścia rozważań są cztery hipotezy: dwie leksykalne, gramatyczna i historyczna:
1. Wyrażenie „rozumieć" jest polisemem i to podwójnie:
a) wieloznacznością właściwą wielu predykatom mentalnym (tj. może mieć w szczególności
sens aktualny, habitualny, sekwencyjny lub procesualny);
b) wieloznacznością swoistą (tj. może w szczególności mieć sens intuicyjny, identyfikacyjny, indulgencyjny lub inskrypcyjny).
2. Wyrażenie „rozumieć” w sensie identyfikacyjnym występuje w kontekstach eliptycznych
(może mieć wówczas sens esencjalny, strukturalny, funkcjonalny, kauzalny, kategorialny lub
konceptualny).
3. Wszelkie (niemetaforyczne) konteksty i derywaty wyrażenia „rozumieć" dadzą się
sparafrazować za pomocą wprowadzonych rozróżnień.
4. Różnice zdań w sprawie rozumienia albo biorą się z pomieszania znaczeń, albo są
empirycznie testowalne.
Przedstawione hipotezy pozwalają usunąć nieporozumienia, dotyczące kolejno: argumentów
relacji rozumienia, kategorii semantycznej „rozumienia", relacji między poszczególnymi pojęciami
„rozumienia" oraz. między rozumieniem a innymi funkcjami mentalnymi, warunkami poprawności
definicji „rozumienia konceptualnego", na koniec kryteriów kompetencji językowej.