Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Immersja. Studium antropologii obrazu

Tytuł:
Immersja. Studium antropologii obrazu
Autorzy:
Marek, Hendrykowski,
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/897615.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tematy:
man
immersion
immersive image
cyberspace
virtual reality
screen
frame
extension transference
artificial world
illusion
phantom
information
limits of human body
phrenesis
psychosomatic reaction
social psychology
identity
reification
alienation
collective behavior
Źródło:
Przegląd Humanistyczny; 2015, 59(1 (448)); 93-102
0033-2194
Język:
nieokreślony
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
From the perspective of cultural anthropology, immersion is a psychosocial phenomenon consisting in absorbing consciousness of a viewer completely fascinated by a perceived message. Deceptive impression of communing with reality is a psychosomatic illusion offered as a standard by digital extensions: the internet communications, computer animation, artificial world of video games of various kinds, as well as films of the new and the latest generation. Extension transference (a term used by Edward T. Hall) is nothing new. However, constantly expanding macro-social scale of this process is something new. As a result, the growing effects of contemporary digital extension transference from the 2.0 cyberspace became, as never recorded before, widespread and massive. Today’s societies experience one of its most dangerous effects which turns out to be snowballing immersion. Immersion considered in a comprehensive manner in the light of: communication theory, semiotics and cultural anthropology opens a new field of research not only on the characteristics of artistic works (resp. the art of moving images), but also all categories of audiovisual works. Studying this phenomenon, which is now more and more common among the information age societies, enormously expands the “space of theory” and the scope of communication potential of non-verbal categories of languages, to start with the language of moving images. In an analysis of this phenomenon Marek Hendrykowski advocates linguistic and cultural orientation in the study on complex mechanisms of immersive disorders, emphasizing not only the individual (referring to the life of the individual), but also the social effects of digital frene.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies