Tytuł pozycji:
Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu
- Tytuł:
-
Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu
Primary and secondary schools consolidation and economy of scale in cities’ budget expenditure
- Autorzy:
-
Bedzieszak, M.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/888014.pdf
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
- Źródło:
-
Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing; 2014, 11[60]
2081-3430
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest wskazanie, czy w miastach na prawach powiatu realizowana jest
zasada racjonalnego gospodarowania oraz czy występuje zjawisko ekonomii skali w zakresie
utrzymania szkół podstawowych oraz gimnazjów. W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu
literatury. Następnie przedstawiono metodologię oraz wyniki badania. Artykuł zakończono
wnioskami.
Ekonomika skali w przypadku placówek oświatowych jest uzasadnieniem konsolidacji tych
podmiotów ze względów finansowych. Biorąc pod uwagę zmniejszającą się liczbę uczniów w
szkołach podstawowych i gimnazjach konsolidacja tych jednostek jest uzasadniona w przypadku
miasta na prawach powiatu, ze względu na zwykle dużą liczbę jednostek realizujących zadania
oświatowe. W artykule wykazano, że w badaniach ekonomia skali w jednostkach oświatowych
znajduje uzasadnienie. W niektórych przypadkach pozwala nawet na określenie optymalnej z
punktu widzenia finansowego liczby uczniów. W literaturze przedmiotu właśnie ucznia (studenta)
przyjmuje się za podstawowy nośnik kosztów.
Przeprowadzone badania na większości miasta na prawach powiatu w Polsce w okresie 2003-
2010, gdy następowała konsolidacja, wskazują, że występuje dysekonomia skali. Zarówno w
przypadku wydatków na utrzymanie szkół podstawowych i gimnazjów, jak i oddziałów, widoczne
jest zjawisko wzrostu przeciętnych wydatków, pomimo zmniejszającej się liczby placówek
oświatowych i oddziałów szkolnych. Konsolidacja nie powodowała zatem pożądanych zmian w
finansowaniu placówek oświatowych.
The aim of article is to indicate whether the cities implemented the principle of
economic rationality and are there economies of scale in the maintenance of primary and
secondary schools. In the first part of the article review the literature has been done. It
then provides the methodology and the results of the test. Article is finalized proposals.
The economics of scale for educational institutions justifies the consolidation of these
entities for financial reasons. Given the decreasing number of students in primary and
secondary schools to consolidation of these entities is justified, due to the usually large
number of units carrying out educational tasks. The article shows that economies of scale
in educational units is justified. In some cases, even allows you to determine the optimal
number of students. In the literature a student is considered the primary carrier of costs. The research done in cities in Poland in the period 2003-2010, when the consolidation
took place, indicates that there is diseconomy of scale. Both in the case of expenditure
on the maintenance of primary and secondary schools, as well as the branches, it is
apparent phenomenon of growth in average spending, despite the declining number of
educational and school departments. Consolidation does not cause therefore the desired
changes in the financing of educational institutions.