Celem badania było poznanie postaw konsumentów wobec nowych technologii
stosowanych w produkcji żywności, które mierzono za pomocą skali Food
Technology Neophobia Scale. Badanie ankietowe przeprowadzono w 2013 roku
w ogólnopolskiej grupie 1000 konsumentów. Do analizy danych zastosowano
analizę częstości, tabele krzyżowe oraz analizę czynnikową. Do stwierdzenia
różnic istotnych statystycznie między zmiennymi wykorzystano test Chi2, przy
poziomie istotności p < 0,05.
Wykazano neutralny lub raczej negatywny stosunek do nowych technologii
stosowanych w produkcji żywności. Bardziej pozytywne postawy były reprezentowane
przez kobiety i osoby w wieku 26–35 lat, natomiast bardziej negatywne
przez mężczyzn, osoby starsze oraz osoby z niższym wykształceniem.
Eksponowanie informacji o zastosowanej metodzie produkcji w przypadku osób
z negatywną, także z neutralną postawą wobec stosowanych technologii może
być barierą w nabywaniu produktów żywnościowych, co wskazuje na ostrożne
wykorzystywanie tej informacji w komunikatach marketingowych lub prowadzenie
edukacji konsumenckiej w tym zakresie.
The aim of the study was to investigate consumers’ attitudes to novel technologies
used in food production. They were measured using a scale of Food Technology
Neophobia Scale. The survey was conducted in 2013 in a nationwide
group of 1000 consumers. For data analysis the frequency analysis, cross tables
and factor analysis were used. To determine statistically significant differences
between the variables, Chi-square test was used at p < 0.05. It revealed neutral
or even negative consumers’ attitude to novel technologies used in food production.
More positive attitudes were represented by women and those aged 26–35,
while more negative ones by men, the elderly and people with lower levels of
education. It can be concluded that exposing information about the method of
food production can be a barrier to purchasing food products within people with
negative or even neutral attitudes towards novel technologies. A monitored use
of this information in marketing communications and/or conducting consumer
education in this area is needed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00