For many years, students of various backgrounds have been subject to research,
including the anthropological studies. The second half of the 20
th
century under
-
went a change in the anthropological view on the somatic race selection of pupils
from various types of schools and faculties. The major aim of this work is to present the typological diversity of female students in the science faculties at the
University of Rzeszów in the face of Kretschmer. There were the following specific aims: research in the influence of the social environment on the somatic
structure of the female students, specification of the influence of the body structure and the social environment on the menarche of the surveyed students and
the comparison of the results to the results of the authors in other academic centers in Poland. 2009/2010, 143 randomly chosen students of the Biological and
Agricultural Studies at the University of Rzeszów were researched. Only full
time course students were subject to the research. The standing position concerned the following measurements: body height (B-y), shoulders girth n(a-a), coxal
girth (ic-ic), chest girth (at xi) and bodyweight. For each of the feature, the following parameters were taken: arithmetic mean ( X)
standard deviation (Sd),
variance (Sx), variation coefficient (V), minimum and maximum values. Based on those values, the body features of the students of various social origins and
university specializations were compared. The evaluation of the statistical significance of the differences in the results of the students and the age of menarche
of the students from cities compared to villages was conducted using t-Student
test (p < 0,05).The somatometrical results showed the following indicators: Rohrer indicator, growth and shoulder indicator, chest girth indicator, BMI indicator
aso-called “Kretschmer’s indicator”. On the basis of the above-mentioned indicators (excluding the BMI indicator), according to Kretschmer’s typology, the
following female students’ body structures were specified. The survey data provided social and environmental birth order and the age of students’ menarche
(the retrospective method): 1) The vast majority of the students of thee science
faculties of the University of Rzeszów have the leptosomic body structure;
2) Students living in the village usually have wider shoulders and wider chest
girths than the students living cities. Students living in villages are also heavier;
3) Sthenic-built women mature earlier, while women who have leptosomic body
structure mature later; 4) Women students of the University of Rzeszów do not
differ from other female students in Poland; 5) No relation between the place of
living and the age of menarche was observed; 6) The students of the University
of Rzeszów surveyed in 2009/2010 had heavier body structures than the students
of 1999/2000.
Młodzież akademicka różnych środowisk od dawna jest przedmiotem licznych badań,
w tym antropologicznych. Druga połowa XX wieku to zmiana zakresu obserwacji
antropologicznych – z doboru rasowego na zagadnienia selekcji somatycznej młodzieży
z różnych szkół i kierunków studiów. Głównym celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowania typologicznego studentek kierunków przyrodniczych Uniwersytetu Rzeszowskiego w świetle typologii Kretschmera. Celami szczegółowymi są natomiast: zbadanie
wpływu środowiska zamieszkania na budowę somatyczną studentek, określenie wpływu
budowy ciała i środowiska zamieszkania na wiek menarche badanych studentek oraz
porównanie tych wyników z rezultatami badań innych autorów w różnych ośrodkach
akademickich w Polsce. W roku akademickim 2009/2010 dokonano pomiarów antropometrycznych 143 wybranych losowo studentek kierunków przyrodniczych na Wydziale
Biologiczno-Rolniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego, do badań zostały zakwalifikowane jedynie studentki studiów stacjonarnych. W pozycji stojącej zostały wykonane
następujące pomiary: wysokości ciała (B-v), szerokości barków (a-a), szerokości bioder
(ic-ic), obwodu klatki piersiowej (na poziomie punktu xi) oraz masy ciała. Dla każdej
z tych cech obliczono następujące parametry statystyczne: średnią arytmetyczną (X),
odchylenie standardowe (Sd), wariancję (Sx), współczynnik zmienności (V) oraz wartość minimalną i maksymalną, w oparciu o te wartości porównane zostały cechy budowy
ciała studentek pochodzących z różnych środowisk zamieszkania oraz różnych kierunków studiów. Oceny istotności statystycznej różnic w wartości badanych cech oraz różnic
wieku menarche studentek pochodzących ze wsi i z miasta dokonano za pomocą testu
t-Studenta (p < 0,05). Na podstawie danych uzyskanych z pomiarów somatometrycznych wyliczono następujące wskaźniki: Rohrera, wskaźnik barkowo-wzrostowy, wskaźnik biodrowo-wzrostowy, wskaźnik obwodu klatki piersiowej, wskaźnik BMI oraz tzw.
wskaźnik Kretschmera. Na podstawie tych wskaźników określono typy budowy ciała
studentek według typologii Kretschmera. Na podstawie badań ankietowych zebrano dane dotyczące warunków socjalno-bytowych i kolejności urodzenia oraz wieku menarche studentek: 1) zdecydowana większość studentek kierunków przyrodniczych Uniwersytetu
Rzeszowskiego charakteryzowała się leptosomiczną budową ciała; 2) studentki mieszkające na wsi miały szersze barki, większy obwód klatki piersiowej od tych pochodzących
z miasta, były również zdecydowanie cięższe; 3) kobiety o pyknicznej budowie ciała
dojrzewały najwcześniej, zaś o budowie leptosomicznej najpóźniej; 4) młodzież żeńska
UR nie odbiega poziomem rozwoju cech somatycznych od koleżanek z innych uczelni
w Polsce; 5) nie stwierdzono zależności między środowiskiem zamieszkania a wiekiem
menarche studentek; 6) studentki Rzeszowskie badane w roku akademickim 2009/2010
charakteryzują się mocniejszą budową ciała niż ich rówieśnice z lat 1999/2000.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00