This paper synthesizes cross-sectional studies of the effect of proficiency on
second language (L2) pragmatics to answer the synthesis question: Does proficiency
affect adult learners’ pragmatic competence? Findings have revealed
an overall positive proficiency effect on pragmatic competence, and in most
cases higher proficiency learners have higher pragmatic competence. However,
increased proficiency does not guarantee a native-like pragmatic performance
because proficiency effect varies depending on the nature of target
pragmatic features such as types of speech acts (degrees of directness and
conventionality) (e.g., Cook & Liddicoat, 2002; Félix-Brasdefer, 2007), modalities
of pragmatic performance (comprehension and production) (e.g.,
Bradovi-Harlig, 2008, 2009), social variables involved in task situations, such
as social status (e.g., Allami & Naeimi, 2011), social distance (e.g., Maeshiba,
Yoshinaga, Kasper, & Ross, 1996), and power relationship (e.g., Al-Gahtani &
Roever, 2012). Moreover, proficiency effect is mediated by contextual variables
such as length of stay in the target language community (e.g., Shardakova,
2005; Taguchi, 2011, 2013; Xu, Case, & Wang, 2009).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00