Tytuł pozycji:
Sharks Patrol These Waters – Objectifying Animals in Postmodern Art
- Tytuł:
-
Sharks Patrol These Waters – Objectifying Animals in Postmodern Art
- Autorzy:
-
Sitko, Agata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/692093.pdf
- Data publikacji:
-
2016
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Źródło:
-
Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies; 2016, 2
2719-2687
2451-3849
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Agata Sitko
ORCID: 0000-0002-6104-7115
Medical University of Silesia, Katowice
Abstrakt
Rekiny patrolują tutejsze wody – uprzedmiotowienie zwierząt w sztuce postmodernistycznej
Rekin unoszący się w roztworze formaldehydu, zawieszony w przestrzeni, unieruchomiony, to zobrazowanie zmienionego sposobu, w jaki zwierzęta mogą być reprezentowane przez sztukę. Z jednej strony Damien Hirst zaproponował całkowicie nowe podejście do kwestii wykorzystywania zwierząt w sztuce, kiedy zaczął wystawiać prace z cyklu Natural History (Historia naturalna), z drugiej strony zupełnie nowy „materiał” został użyty w pracy, którą można zakwalifikować do prac rzeźbiarskich. Rekin przyciągnął uwagę publiczności i mediów, ale Hirst posłużył się też zwierzętami takimi jak krowa, owca czy świnia. Jednakże tytuły jego prac pozostały intrygujące i skomplikowane. Artykuł skupia się na tym, jak zwierzęta, zarówno te martwe, jak i te (ledwo)żywe, stały się częściami prac artystycznych. W artykule omówione zostały wybrane prace jednego z przedstawicieli Young British Artists, aby zaprezentować kwestię uprzedmiotowienia zwierząt w sztuce postmodernistycznej.
Słowa klucze:
Damien Hirst, sztuka postmodernistyczna, ciała zwierząt, obiekt sztuki, uprzedmiotowienie