Tytuł pozycji:
Wizerunki Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej: Bronisława Komorowskiego oraz Andrzeja Dudy – analiza porównawcza w świetle teorii visual framing
- Tytuł:
-
Wizerunki Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej: Bronisława Komorowskiego oraz Andrzeja Dudy – analiza porównawcza w świetle teorii visual framing
- Autorzy:
-
Szylko-Kwas, Joanna
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/679118.pdf
- Data publikacji:
-
2019
- Wydawca:
-
Uniwersytet Warszawski. Katedra Italianistyki. Polskie Towarzystwo Retoryczne
- Źródło:
-
Res Rhetorica; 2019, 6, 1
2392-3113
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article is a comparative framing analysis of two photo-albums published by the Office of the President of the Republic of Poland during Bronisław Komorowski’s and Andrzej Duda’s term in office. The research material encompasses Presidency through the photographer’s lens (2015) and Andrzej Duda. Two years of presidency (2017). The research method is based on the visual framing theory that involves mapping the rhetorical potential of such aspects as the publication’s genre and format, layout and composition, cropping and camera angle, and thematic content of the photos. The obtained results show different saturation with interpretational frames (“state power”, “human interest”, “common man”, “morality” frames) that imposed on the recipient a different look at the persona of the president. The identifi ed frames revealed various strategies for presenting the image of the head of state, whose systematic applications are indicative of a persuasive or ideological purpose.
Artykuł jest analizą ramowania albumów zdjęć opublikowanych przez Kancelarię Prezydenta RP w czasie kadencji Bronisława Komorowskiego oraz Andrzeja Dudy, przeprowadzoną w ujęciu porównawczym. Materiałem badawczym są albumy fotografii Prezydentura w obiektywie (2015) oraz Andrzej Duda. Dwa lata prezydentury (2017). Metoda badawcza opiera się na teorii visual framing i uwzględnia retoryczny potencjał takich elementów, jak: format wydawnictwa albumowego, kompozycja, kadrowanie i tematyka zdjęć. Uzyskane wyniki ukazały różne poziomy nasycenia ramami interpretacyjnymi (ramą „władzy”, „ludzkiego interesu”, „zwykłego człowieka” czy „moralności”), które narzucały odbiorcy inne spojrzenie na osobę prezydenta. Wyróżnione ramy pomogły odkryć różne strategie prezentowania wizerunku głowy państwa, a ich systematyczne zastosowanie może świadczyć o perswazyjnym lub ideologicznym celu.