Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Hidden Gaze of the Other in Michael HanekesHidden

Tytuł:
The Hidden Gaze of the Other in Michael Hanekes<i>Hidden</i>
Autorzy:
Dobrogoszcz, Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/641556.pdf
Data publikacji:
2011-01-01
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło:
Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture; 2011, 1; 226-238
2083-2931
2084-574X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In his 2005 French production Hidden (Caché), Michael Haneke continues disturbing his audience with poignant and stirring images. When Georges and Anne Laurent keep finding on their doorstep videotapes showing the exterior of their house filmed with a hidden camera, they do not realize that trying to trace the identity of the photographer will lead Georges back to his deeply concealed childhood atrocity and gravely affect their present life. With Hidden, Haneke presents a provocative case of Freudian return of the repressed and probes the uncertain grounding and pretentiousness of French national self-importance.The article attempts an analysis of Hidden from two interconnected perspectives, provided by the use of the Lacanian category of the gaze in relation to film studies and by the application of certain categories derived from post-colonial theory (voiced here by Homi Bhabha). The discussion ventures to demonstrate that the camera-eye "hidden" in its impossible position can be interpreted as a gaze imagined by Georges in the field of the Other. The voyeuristic act of filming also suggests the question of colonial surveillance, which relates to the racial issue underlying the conflict repressed by Georges. Haneke investigates the way in which the symbolic power bestowed on the authority of the French state facilitates discrimination. Georges, a model representative of the civil/civilized society, is shown as rent by primal fears of imaginary savage "terror," desperately trying to fortify his dominion against Algerian aggressors who are otherwise a necessary part of the structure.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies