Kwestia pomiaru „smaku życia” jest jednym z głównych zadań procesu decentralizacji zarządzania w państwie. „Smak życia” definiowany jest jako stopień zadowolenia jednostki z życia, funkcjonowania i prowadzenia własnej działalności w społeczeństwie zgodnie z zasadami ekonomicznymi. W celu rozwiązania problemu tego pomiaru, zaproponowano trzy podejścia, biorąc pod uwagę „smak życia” w zależności od usług organów państwowych, działalności szarej strefy i budżetu komunalnego. Na podstawie modelowania matematycznego przetestowano modele w oparciu o wyniki eksperckich badań przeprowadzonych wśród 50 ukraińskich gmin. Zgodnie z wynikami, autorzy stwierdzili, że wyższy poziom zależności „smaku życia” od usług organów państwowych powoduje spadek powrotu osób przy możliwości pracy i zamieszkania za granicą. Im wyższy jest „smak”, tym mniejsza jest wrażliwość na instytucje szarej strefy. Jednocześnie „smak życia” w zależności od działalności szarej strefy koreluje negatywnie z wrażliwością na urzędowe zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstw i karą za nieformalną działalność. Im wyższy jest ten segment, tym mniejsza jest wrażliwość. Innym jest zachowanie tych, którzy uważają usługi komunalne i pracę społeczności za podstawową zmienną. „Smak życia” na podstawie usług społecznościowych nie wyjaśnia wrażliwości na instytucje szarej strefy i dynamiki emigracji. W konsekwencji decentralizacja jest sposobem na przezwyciężenie korupcji w państwie.
The issue of measuring the “taste of life” is one of the main tasks in the proces of management decentralization in the state. The term “taste of life” is considered to be the degree of an individual’s satisfaction from living, functioning and carrying out his own activity in society in accordance with economic rules and orders. To solve this problem, three approaches were applied by considering the “taste of life” as a function of state authorities’ services, shadow activity and communal budget. Based on mathematical modelling and the results of expert surveys in 50 communities in the Ukrainian environment, authors made an attempt to identify the degree of state’s regularities in society and to test the constructed models. According to the results, a higher “taste” on the basis of state services caused a decrease in the likelihood of a person returning after the possibility of working and living abroad. The higher “taste” caused the smaller sensitivity to institutes of the shadow economy. At the same time, the “taste” on the basis of shadow services correlates negatively with sensitivity to the state’s official engagement in business and penalties for informal activity. So, the higher this segment, the smaller the sensitivity. The behavior of those who consider communal services and the work of the community as a basic variable is quite different. The “taste” on the basis of community services cannot explain the sensitivity to the shadow institutes and dynamics of emigration. Consequently, decentralization is a way of overcoming corruption.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00