Tytuł pozycji:
Proces kształcenia jako otwarta kulturowo przestrzeń badań i praktyk dydaktycznych
- Tytuł:
-
Proces kształcenia jako otwarta kulturowo przestrzeń badań i praktyk dydaktycznych
The Education Process as a Culturally Open Space for Research and Didactic Practices
- Autorzy:
-
Gofron, Beata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/629235.pdf
- Data publikacji:
-
2012
- Wydawca:
-
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Wydawnictwo Uczelniane
- Źródło:
-
Podstawy Edukacji; 2012, 5; 47-63
2081-2264
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The authoress is presenting an process of teaching treated as the subject of the research of didactics and the area of didactic practices. She is summoning two fundamentally different theoretical-methodological orientations present in didactic research: positivism and interpretativism, which also have consequences for character of created projects teaching. She is presenting the main differences between positivist and interpretative approach to research on teaching and the implications of these positions for the curriculum, course of the lesson, relation between the pupil and the teacher, learning goals and methods of their realization.
Autorka ukazuje proces kształcenia traktowany jako przedmiot badań dydaktyki oraz obszar praktyk dydaktycznych. Przywołuje dwie zasadniczo odmienne orientacje teoretyczno-metodologiczne obecne w badaniach dydaktycznych: pozytywizm i interpretatywizm, które mają konsekwencje dla charakteru tworzonych projektów kształcenia. Przedstawia główne różnice między pozytywistycznym i interpretatywnym podejściem do badań nad kształceniem oraz implikacje tych stanowisk dla programu kształcenia, przebiegu lekcji, relacji między uczniem i nauczycielem, celów nauczania i sposobów ich realizacji.