Analiza dochodów budżetowych w aspekcie poziomu rozwoju infrastruktury technicznej gmin Analysis of budgetary incomes considering technical infrastructure development in municipalities
Pościg organizacji samorządowych za środkami na inwestycje
infrastrukturalne pochodzenia zagranicznego wystartował już kilka lat
temu. Z każdym rokiem więcej samorządów korzysta z pieniędzy unijnych
dostępnych w ramach różnorodnych programów i funduszy przedakcesyjnych.
Jednak większe znaczenie mają one dopiero od roku
2003, kiedy to radykalnie zwiększono finansowanie zadań inwestycyjnych
samorządów ze środków pochodzących z funduszy spójności
i funduszy wyrównawczych skierowanych szczególnie do obszarów wiejskich.
Największy przyrost, przekraczający 500% zanotowano w gminach
wiejskich. Co istotne wzrosła nie tylko wielkość pozyskanych
środków, ale przede wszystkim liczba samorządów korzystających z dotacji.
Największe niebezpieczeństwo związane jest z tym, że wciąż istnieje
grupa takich gmin, które nie uzyskują żadnych dotacji. Wynika to
z kłopotów gmin z wygospodarowaniem środków na konieczny udział
własny wymagany przy składaniu wniosków, bez udziału własnego
gminy nie mogą uzyskać żadnych dotacji. Powoduje to skutki przeciwne
do założeń polityki spójności UE. Głównym jej celem jest bowiem wyrównanie
rozwoju wszystkich regionów, a nie utrwalanie zróżnicowania
czy też ich zwiększanie.
Celem przeprowadzonej analizy jest poszukiwanie zależności
korelacyjnych pomiędzy tempem rozwoju infrastruktury obszarów wiejskich
a wybranymi wskaźnikami budżetów charakteryzujących kondycję
finansową gmin. Analiza dotyczy lat 1995–2005, a więc lat bezpośrednio
przed i po akcesji Polski do struktur UE.
Do badań wybrano gminy należące do trzech południowych
powiatów województwa śląskiego obejmujące swoim zasięgiem podregion
bielsko-bialski. Teren ten jest stosunkowo zróżnicowany, co wynika z podgórskiego usytuowania. Na obecny poziom rozwoju infrastruktury
duży wpływ mają jednak nie tyle uwarunkowania geograficzne czy topologiczne
ale historyczne. Płynąca bowiem przez Bielsko-Białą rzeka
Biała wyznaczała przez wiele dziesięcioleci granicę najpierw pomiędzy
Królestwem Polskim (Rzeczpospolitą) a Królestwem Czeskim (Austrią)
a po I rozbiorze Polski granicę Galicji.
Analiza istniejącego stanu infrastruktury umożliwia zdefiniowanie
najistotniejszych ograniczeń opóźniających dalszy rozwój badanych
gmin.
Jako pierwszą próbę analizy podjęto ocenę liniowych trendów
rozwoju i ich korelacji z liniowymi trendami dochodów gmin. Wykorzystano
do tego funkcję REGLIMP. Dane pobrano z GUS-u. Zostały one
przetworzone w programie Microsoft Excel, a korelację przeprowadzano
za pomocą Statistica 6.0 Pl. Brak zaobserwowanych istotnych powiązań
pomiędzy korelantami był więc impulsem do dalszej analizy danych.
Stwierdzono, że rozwoju większości badanych elementów infrastruktury
nie można opisać funkcją liniową.
W kolejnym kroku wykorzystano więc funkcję wykładniczą, która
odwzorowuje faktyczny przyrost we wszystkich jego okresach. Do obliczania
krzywej wykładniczej posłużono się metodą najmniejszych kwadratów.
Obliczenia wskazują na istnienie silnej korelacji pomiędzy syntetycznym
wskaźnikiem rozwoju wszystkich analizowanych elementów
infrastruktury a dochodami własnymi budżetów gmin. Ciekawe wydaje
się niestwierdzenie istotnych związków korelacyjnych w poszczególnych
elementach takich jak wodociągi, gaz przewodowy czy drogi. Wyjątek
stanowi kanalizacja. Jest ona najszybciej rozwijającym się elementem
infrastruktury, a jej współczynnik korelacji względem środków na dofinansowanie
własnych zadań pozyskanych z innych źródeł osiągnął wartość
0,89.
Analizując wyniki, stwierdzono jednak, że wykorzystane w pracy
metody nie odzwierciedlają w pełni faktycznych powiązań pomiędzy
dochodami budżetów gmin a stanem infrastruktury. Wynika to głównie
z czasochłonności podejmowanych inwestycji. W przypadku wodociągów
i kanalizacji często zainwestowane pieniądze dają wymierny efekt dopiero
w latach następnych. Celowe zatem wydaje się w dalszych analizach
wykorzystanie metod autokorelacji – z autokorelacją przestrzenną
łącznie – z tak dobranymi przesunięciami o (t+n) okresów, by określić
dla danego szeregu czasowego, w jakim stopniu dany wyraz szeregu
zależy od wyrazów poprzednich.
Self-government organization started their chase after funds for infrastructural
investments already several years ago. Each year a growing number of selfgovernments
use the EU money accessible from various programmes and preaccession
funds. However, their importance has grown since 2003 owing to radically
increased amount of funding allocated for investments carried out by selfgovernments
from means of coherence funds and equalization funds targeting particularly
rural areas. The highest increase, exceeding 500 per cent was registered in
rural minicipalities. More importantly not only the amount of obtained means increased
but primarily the number of self-governments using the subsidies. The most
serious hazard is connected with a group of municipalities which do not get any subsidies.
It is due to problems they have with providing their own financial input, necessary
for project application. No subsidies can be obtained if municipalities do not
declare their own contribution. This leads to the outcomes contrary to the assumptions
of the EU cohesion policy. Its main objective is equalizing development of all
regions and not strengthening or increasing the differences. The analysis was conducted to seek correlations between the rate of development
of infrastructure in the rural areas and selected budget ratios characterizing
financial conditions of municipalities. The analysis focuses on 1995-2005, i.e. the
years immediately before and after Poland’s accession into the EU structures.
Municipalities situated within three southern counties of the śląskie province
and selected for the analysis cover the Bielsko-Biała sub-region. The terrain is relatively
diversified which results from its submontane location. However, current level
of infrastructure development is affected not only by geographical or topological conditions
but by its history. The Biała River flowing through the city of Bielsko-Biała
for many years used to mark a frontier between the Kingdom of Poland (then Republic
of Poland) and the Czech Kingdom (Austria), whcih after the 1st partition of Poland
was the frontier of Galicia.
The analysis of present state of the infrastructure makes possible defining the
most important limitations delaying further development of the studied municipalities.
The first attempt at an analysis involved an assessment of linear trends of development
and their correlations with linear trends of municipal incomes. REGLIMP
function was used for this purpose. The data were obtained from CSO (Central Statistical
Office) and then processed using Microsoft Excel Programme, while correlation
was conducted by means of Statistica 6.0 Pl . A lack of significant relationships
between correlants was an impulse for further data analysis. It was found that the
development of a majority of studied elements cannot be described using linear function.
Therefore, as the next step exponential function was used, which projects the
actual increment in all of its periods. The least squares method was used to compute
the exponential curve. Computations point to a strong correlation between synthetic
index of development of all analysed elements of infrastructure and own incomes of
municipal budgets. It is interesting that no significant correlations were found in
individual elements such as water supply system, gas from gas grid or roads. Sewer
system was an exception. It is the most rapidly developing element of infrastructure
and its correlation coefficient with means obtained for co-financing own tasks from
other sources reached the value of 0.89.
However, analysis of results revealed that the methods applied in the work do
not fully reflect the real relationships between incomes received by municipal budgets
and the state of infrastructure. It results mainly from the time consuming character
of the investments. In the case of water supply and sewer system the invested
means often produce a measurable effect but only in the subsequent years. Therefore
it seems justifiable that further analyses should use autocorrelation methods, including
spatial autocorrelation with shifts by (t + n) periods selected in the way to
allow determining, for the selected time series, to which extent individual term in an
order depends on the preceding terms.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00