Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

«НЕЧИСТАЯ СИЛА» В ПОЛИТИЧЕСКОЙ КАРИКАТУРЕ: ПРАГМАТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ

Tytuł:
«НЕЧИСТАЯ СИЛА» В ПОЛИТИЧЕСКОЙ КАРИКАТУРЕ: ПРАГМАТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
„SIŁA NIECZYSTA” W KARYKATURZE POLITYCZNEJ: ASPEKT PRAGMATYCZNY
“THE EVIL SPIRIT” IN THE POLITICAL CARICATURE: PRAGMATIC ASPECT
Autorzy:
Sładkiewicz, Żanna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/604319.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne
Tematy:
политическая карикатура, славянская демонография, прагматическай потенциал образа, узнаваемость культурного продукта
karykatura polityczna, demonografia słowiańska, pragmatyczny potencjał postaci, rozpoznawalność produktu kulturowego
political caricature, Slavic demonography, pragmatic image potential, recognition of cultural product.
Źródło:
Przegląd Rusycystyczny; 2020, 172, 4
0137-298X
Język:
rosyjski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article is devoted to the transformation of the basic images of the East Slavic demonography such as Baba Yaga, Koschei the Deathless and Zmey Gorynych in modern public discourse. The adequate “reading” of the political caricature correlates with the presence of extralinguistic, political, logical and linguistic presuppositions. Mythological and fairy-tale creatures have become popular in the modern public communicative space. Numerous authors use such images due to their cultural significance for the society, their high “recognizability”, as well as the rich pragmatic potential of the images themselves.

  Artykuł jest poświęcony transformacjom podstawowych obrazów demonografii wschodniosłowiańskiej – Baby Jagi, Kościeja Nieśmiertelnego i Żmija Gorynycza – we współczesnym dyskursie publicznym. Adekwatny odbiór karykatury politycznej koreluje z presupozycjami pozajęzykowymi, politycznymi, logicznymi i językowymi. Mitologiczne i baśniowe postacie stały się popularne w rosyjskiej przestrzeni publicznej. Odwołanie się do tych nich wynika przede wszystkim z wysokiej „rozpoznawalności” tego produktu kulturowego, a także bogatego potencjału pragmatycznego tych postaci.

Статья посвящена трансформациям базовых образов восточнославянской демонографии – Бабы-Яги, Кощея Бессмертного и Змея Горыныча – в современном публичном дискурсе. Адекватное «прочтение» политической карикатуры коррелирует с наличием экстралингвистической, политической, логической и лингвистической пресуппозиций. Мифологические и сказочные образы оказались весьма востребованными в современном публичном коммуникативном пространстве. Обращение авторов именно к этим образам обусловлено, в первую очередь их высокой культурной значимостью для социума, высокой «узнаваемостью» данного культурного продукта, а также богатым прагмакоммуникативным потенциалом самих образов.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies