The article is an attempt to answer the question “Is the avant-garde intermedial?” Intermediality
is not a new concept in the field of art and media theory; it has a long history, going back
to 1965, when Dick Higgins published his essay Intermedia. The artist then tried to put his ideas
into words as an intermedial manifesto of the avant-garde. This paper characterizes its assumptions,
defines the notion of “intermedium”, and determines the basis of intermedial strategies. In the
subsequent section of the paper the author starts a discussion about media theory and mediality
in avant-garde art, looking at intermedial relationships in many artworks, and drawing attention
to the objectification of art, which has led to the development of intermedial ready-mades and
poème-objets. An important aspect of the intermedial activity of the avant-garde artists seems to be
also the tension between the opposing poles of “gesture aesthetics” and “discourse strategy”. In the
subsequent sections of his discussion of intermedial practices of the avant-garde artists, the author
refers to the allegorical strategy described in Peter Bürger’s Theory of the Avant-Garde, whose aim
is to work out the notion of a non-organic avant-garde work. It is characterized by montage, which
can be compared to the process of integrating heterogeneous elements into a “new” whole, similar
to the intermedium, which is a combination of different media. In this context montage may be
understood as an intermedial process. The answer to the question “is the avant-garde intermedial?”
is not obvious. The intermedial theories presented here seem to be anachronistic or even erroneous,
because nobody understands intermediality currently like the avant-garde in the 1960s.
Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie „czy awangarda jest intermedialna?” Intermedialność
nie jest pojęciem nowym na gruncie teorii sztuki i mediów, gdyż ma ono długą historię, która sięga
1965 roku, kiedy Dick Higgins opublikował esej Intermedia. Artysta wyraził wtedy swoją myśl jako
intermedialny program awangardowy. Artykuł charakteryzuje główne jego założenia, dokonuje zdefiniowania
pojęcia „intermedium”, określa podstawowe strategie intermedialne. W dalszej części
tego tekstu podejmuję dyskusję na temat teorii mediów i medialności w sztuce awangardowej jako
problemu intermedialnego, poszukuję relacji intermedialnych w poszczególnych dziełach sztuki
i zwracam uwagę na uprzedmiotowienie sztuki, które doprowadziło do powstania intermedialnych
ready-mades i poème-objets. Ważnym aspektem intermedialnej działalności artystów awangardowych
wydaje się również zawieszenie pomiędzy dwoma opozycyjnymi biegunami: „estetyką gestu” i „strategią
dyskursu”. W kolejnych etapach omawiania intermedialnych praktyk artystów awangardowych
odnoszę się do strategii alegorii opisanej w Teorii awangardy Petera Bürgera, której celem jest wypracowanie
pojęcia nieorganicznego/awangardowego dzieła sztuki. Jego wyznacznikiem jest montaż,
który można porównać do procesu scalania heterogenicznych elementów w „nową” całość, podobnie
jako mediów w jedno intermedium. W tym kontekście montaż można rozumieć jako proces
intermedialny. Odpowiedź na pytanie „czy awangarda jest intermedialna?” nie jest jednoznaczna.
Przedstawione teorie intermedialne wydają się anachroniczne, albo wręcz błędne, ponieważ nikt
obecnie nie rozumie intermedialności tak jak awangarda w latach 60.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00