Druga tura wyborów samorządowych – gwarancja demokracji czy zbędna dekoracja? The second round in the local elections – the guarranty of democracy or the useless decoration?
W artykule przedstawione zostały problemy związane z drugą turą wyborów wójtów,
burmistrzów i prezydentów miast. Zgodnie z art. 473 k.w. przeprowadzenie drugiej rundy
wyborów jest konieczne wówczas, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał ponad połowy ważnie
oddanych głosów. W ponownym głosowaniu, przeprowadzanym po 14 dniach, bierze udział
dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali największe liczby głosów.
Autor zebrał dane dotyczące wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast ze
wszystkich gmin województw: łódzkiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i
zachodniopomorskiego (łącznie 533 gminy), dla wyborów samorządowych z 2014 r. Spośród
tych gmin w 43 zgłoszono tylko jednego kandydata, a w 167 – dwóch. W pozostałych 323
gminach było przynajmniej trzech kandydatów (najwięcej – aż 11 w wyborach prezydenta
Zgierza), z czego w 196 przypadkach konieczne było przeprowadzenie drugiej tury wyborów.
Autor przedstawił dane wskazujące na związek pomiędzy liczbą zgłoszonych kandydatów, a
prawdopodobieństwem wyboru w pierwszej turze.
W drugiej turze wyborów w 71% przypadków zwyciężył ten kandydat, który zdobył
najwięcej głosów w pierwszej turze. Analizie poddano dane w postaci procenta głosów zdobytych
przez zwycięzcę pierwszej tury i procentowej różnicy głosów między nim a kandydatem
z drugiego miejsca – na tej podstawie autor wykazał, że przy odpowiednio dużej przewadze
w pierwszej turze wyborów, zmiana kolejności kandydatów w ponownym głosowaniu jest
bardzo mało prawdopodobna (choć w praktyce i takie sytuacje się zdarzyły). W tekście
przedstawiona została propozycja zmiany kodeksu wyborczego, tak aby nie przeprowadzać
drugiej tury tam, gdzie w pierwszym głosowaniu zwycięzca co prawda nie uzyskał połowy
głosów, ale jego przewaga nad rywalami była odpowiednio duża.
Odwołując się do przykładów z praktyki poddano krytyce obowiązujące rozwiązanie, zgodnie
z którym w przypadku rezygnacji jednego z dwóch kandydatów rywalizujących w drugiej turze,
głosowanie przeprowadza się tylko z udziałem jednego kandydata (zdaniem autora – należy w takim
przypadku dopuścić do drugiej tury kandydata z kolejną liczbą głosów).
In the article there are presented some problems connected with the second round of
elections of mayors and presidents of cities in Poland. Due to the art. 473 of the electoral code
the second round of elections is necessary, when in the first voting none of the candidates got
more than half of the total number of valid votes. In the second voting compete two candidates,
who got the highest numbers of votes in the first round of elections.
The author collected data for the elections of mayors and presidents in all the communities
of four Polish voivodeships: łódzkie, podkarpackie, świętokrzyskie and zachodniopomorskie
(with 533 communities) for the local elections of 2014. In 43 of these communities there was
only one candidate, and in 167 – only two. In the rest of the communities (323) there were three
or more candidates (the highest number – 11 – was observed in the elections of president of city
of Zgierz). In 196 cases in this group it was necessary to hold the second voting. The author
presents the data which shows the connection between the number of candidates and the
probability of final success already in the first voting.
In 71% of cases the second round of voting was won by the candidate, who had got the best
result in the first voting. There were analyzed the detailed results of voting – the percent of
votes received by the winner of the first voting and the difference (also in percents) between
him and the candidate who took the second position in the first voting. The author shows, that
when the advantage of the winner of the first voting is big enough, the probability of the
success of his competitor is very little in practice (but also situations like that took place in
2014). In the text there was presented the proposal of changes in the Polish electoral code,
aiming to resign of the second round of voting in communities, where the winner of the first
elections got less than 50% of votes, but his advantage over other candidates was big enough.
Describing the examples from the elections of 2014 the author critics the article of the
electoral code, which say, that when one of the candidates in the second round resigns, there is
only one candidate left in the second voting (the author says, that in such a situation candidate
with the next highest number of votes should enter the second round of the elections).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00