Defi niowanie przez uczniów znaczenia terminów „argument” i „kontrargument” Defi ning meanings of the terms „argument” and „counterargument” by students
W niniejszym tekście przedstawione zostały wstępne wyniki analiz dotyczących sposobów defi
niowania przez uczniów znaczenia terminów „argument” i „kontrargument”. Poddany analizie materiał obejmował
211 defi nicji słowa „argument” i 164 defi nicje słowa „kontrargument”. Defi nicje te uzyskano w badaniu,
w którym uczestniczyło 240 uczniów (120 dziewcząt i 120 chłopców) w wieku od 9. do 18. roku życia. Byli to
uczniowie: trzecich i szóstych klas szkół podstawowych oraz uczniowie ostatnich klas gimnazjum i ostatnich
klas liceum. Wyniki badań wskazują, że do przekonywania jako funkcji argumentu uczniowie wraz z wiekem
odwołują się rzadziej. Od momentu zakończenia edukacji na poziomie podstawowym coraz częściej wskazują
oni na relacje łączące przesłanki z konkluzją. Znajomość znaczenia terminu „kontrargument” deklarowało mniej
uczniów i najczęściej wskazywało na kontrargument jako przeciwieństwo argumentu.
In the paper, I present the preliminary results on how students defi ne the meanings of the terms
“argument” and “counterargument”. The analysed material consists of 211 defi nitions of the word “argument”
and 164 defi nitions of the word “counterargument”. The defi nitions were obtained from 240 students (120 girls
and 120 boys) aged 9 to 18. The study covered the students of the third and sixth years of the primary school, as
well as those in their fi nal year of the secondary school. In their defi nitions, the older students referred to a function
of an argument less frequently than their younger counterparts: they relatively rarely conveyed that a role of
an argument is to convince. Instead, the older students were increasingly inclined to refer to relations between
a premise and a conclusion as they defi ned the term. The knowledge of the meaning of the term “counterargument”
was less common among the students. They usually provided a fuzzy defi nition of a counter-argument,
contrasting it with an argument.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00