Struktura zachowań prosumpcyjnych a wykształcenie nabywców The Structure of Prosumeric Behaviours vs the Level of Education of Purchasers Структура просьюмерского поведения и образование покупателей
Cel: określenie zakresu i struktury zachowań prosumpcyjnych respondentów, zidentyfikowanie znaczenia poziomu wykształcenia jako cechy potencjalnie różnicującej zachowania prosumpcyjne itp. Weryfikacji empirycznej poddano hipotezę badawczą mówiącą, iż poziom wykształcenia jest cechą różnicującą zachowania
prosumpcyjne. Podejście badawcze: artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Do przygotowania części teoretycznej wykorzystano metodę poznawczo-krytycznej analizy światowej literatury przedmiotu. Do przygotowania części empirycznej wykorzystano metodę badania ankietowego. Zebrane dane poddano analizie statystycznej, wykorzystując w jej trakcie metodę analizy czynnikowej i test Kruskala-Wallisa. Główne wyniki badań: wykształcenie okazało się cechą różnicującą w sposób
statystycznie istotny zachowania prosumpcyjne respondentów.
Implikacje praktyczne i społeczne: wiedza na temat zakresu i struktury aktywności nabywców oraz jej determinant jest niezbędna do budowania przez oferentów dobrych relacji z odbiorcami i obustronnie korzystnego współdziałania w ramach prosumpcji.
Цель: определить диапазон и структуру просьюмерского поведения респондентов и выявить значение уровня образования в качестве черты, потенциально дифференцирующей просьюмерское поведение, и пр. Эмпирической верификации подвергли исследовательскую гипотезу о том, что уровень образования является чертой, дифференцирующей просьюмерское поведение.
Исследовательский подход: статья имеет теоретико-эмпирический характер. Для подготовки теоретической части использовали метод познавательно-критического анализа мировой литературы предмета, тогда как для подготовки эмпирической части – метод опроса. Полученные данные подвергли статистическому анализу, используя по ходу его метод факторного анализа и критерий Краскела-Уоллиса.
Основные результаты изучения: образование оказалось чертой, дифференцирующей статистически существенным образом просьюмерское поведение респондентов.
Практические и социальные импликации: знания насчет диапазона и структуры активности покупателей и ее детерминантов необходимы для установления оферентами хороших отношений с клиентами и обоюдно выгодного взаимодействия в рамках просьюмерской деятельности.
The aim: in the article, the following research aims were to be achieved: to identify the scope and structure of prosumer behaviours of respondents; to identify the importance of the level of education as the feature diversifying prosumer behaviour, etc. The research hypothesis that the level of education is the feature diversifying
prosumer behaviours has been verified. The research approach: the article has the theoretical and empirical character. To prepare the theoretical part the method of cognitive-critical analysis of the world
literature was used. To prepare the empirical part the method of questionnaire research was used. To analyse the gathered data the methods of factor analysis and Kruskal-Wallis test were applied. The main results: on the base of conducted research can be stated that the level of education is the feature diversifying prosumer behaviours of respondents. The practical and social implications: the knowledge of the scope and structure of purchasers’ activity as well as of its determinants is necessary for offerors to build good relations with consumers and to shape mutually profitable prosumer co-operation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00