We współczesnej gospodarce informacje, wiedza i nowoczesne technologie traktowane są jako
samodzielne czynniki produkcji. Trend w kierunku rozwijania zaawansowanych procedur przetwarzania
dużych wolumenów danych obliguje przedsiębiorstwa i organizacje do modyfikacji modeli
biznesowych, zwiększając jednocześnie w znaczący sposób możliwości ich rozwoju. Wykorzystanie
dzięki technologii Big Data rezultatów analiz ogromnych zbiorów danych optymalizuje procesy
zarządzania i dostosowywania oferty produktów i usług do rzeczywistych potrzeb rynku. Big Data
to nowy model budowania biznesu polegający na przewidywaniu z wykorzystaniem korelacji między
odpowiednio zagregowanymi danymi. Pozwala zaprojektować przyszłe działania i podejmować
właściwe decyzje, zwiększając tym samym przewagi konkurencyjne przedsiębiorstwa.
Przetwarzanie i wykorzystanie wielkich zbiorów danych generuje określone korzyści podmiotom,
które nimi dysponują. Procedury Big Data umożliwiają uczynienie informacji bardziej przejrzystymi
i dostępnymi. Pozwalają tworzyć i przechowywać większą liczbę informacji o transakcjach
w postaci cyfrowej dla lepszego rozpoznania efektywności działań. Precyzyjniej definiują nisze
klienckie, optymalnie dopasowując do nich ofertę produktów i usług. Przyspieszają rozwój następnych
generacji produktów i usług. Umożliwiają prowadzenie kontrolowanych eksperymentów. Big Data to
nie tylko korzyści rynkowe i przewagi konkurencyjne, ale także potencjalne i rzeczywiste zagrożenia
i ograniczenia. Dotyczą one sfer: technicznej, organizacyjnej, finansowej i społecznej. W tej ostatniej
wiążą się głównie z problemem ochrony prywatności osób, która w obliczu cyfrowych możliwości
ingerowania w nią bywa poważnie zagrożona. Istotnym wyzwaniem dla społeczeństwa staje się zatem
prawne określenie zasad gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania danych.
Zaawansowana technologia nie jest w stanie automatycznie przekształcić dużych zbiorów danych
w korzyści biznesowe. Konieczny jest odpowiedni poziom kapitału ludzkiego i kultury analizy
danych, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie stwarzają rozwiązania i procedury Big Data.
Kluczem do sukcesu jest uruchomienie posiadanych przez pracowników zasobu wiedzy, umiejętności,
zdolności, kwalifikacji, postaw, motywacji oraz zdrowie. Wymienione elementy składają się
na kapitał ludzki, którego wysoki poziom jest niezbędny dla praktycznego zastosowania technologii
Big Data. Kapitał ludzki jest składową kultury organizacyjnej firmy. Analiza różnych modeli
kultury prowadzi do wniosku, że optymalną z punktu widzenia potrzeb i możliwości Big Data jest
kultura adhokracji. Cechuje ją bowiem między innymi: kreatywność, innowacyjność, elastyczność,
umiejętność szybkiego reagowania na pojawiające się możliwości, zdolność tworzenia niestereotypowych
rozwiązań i wizji przyszłości, co w sytuacji zmienności, niepewności i nadmiaru informacji
ma kapitalne znaczenie dla rozwoju firmy i zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
In the modern economy, information, knowledge and new technologies are treated as independent
factors of production. The trend towards the development of advanced procedures for processing
large volumes of data obliges businesses and organizations to modify business models, while
increasing significantly their development capabilities. Thanks to Big Data, the use of technology
for analysis results of huge data sets optimizes management processes, customizes products and
services to the real needs of the market. Big Data is a new model of building a business, which relies
on predicting based on correlations between the respectively aggregated data. It allows to design
future actions and make the right decisions, thereby increasing the competitive advantages of the
company.
Processing and use of large data sets generate specific benefits to entities holding them. Big
Data procedures allow to make information more transparent and accessible. They allow to create
and store more information about the transactions in the digital form for a better understanding of
the effectiveness of actions. They precisely define client niches, optimally matching them to offer
products and services. Accelerate the development of the next generation of products and services.
They also allow conducting controlled experiments. Big Data is not just a market and competitive
advantage, but also bears the potential and real threats as well as limitations. They relate to technical,
organizational, financial and social spheres. The latter are associated mainly with the problem
of protecting the privacy of individuals, which, in the face of the digital possibilities of interfering
in her, is being seriously threatened. Therefore, a major challenge for society is to legally define the
rules for the collection, processing and use of data.
Advanced technology is not able to automatically convert large sets of data into business
advantages. There must be an adequate level of human capital and cultural analysis of data in order
to take full advantage of the possibilities posed by solutions and procedures of Big Data. The key
to success is to begin with the level of knowledge, skills, abilities, attitudes and motivation held
by the employees. These elements constitute human capital, the high level of which is essential for
the practical application of Big Data technology. Human capital is a component of the company’s
corporate culture. Analysis of different models of culture leads to the conclusion that the optimal
culture, from the point of view of the needs and capabilities of Big Data, is the culture of adhocracy.
It is characterized by creativity, innovation, flexibility, ability to respond quickly to emerging opportunities,
as well as the ability to create solutions and stereotyped vision of the future. In the case of
variability, uncertainty and an excess of information is of paramount importance for the development
of the company and securing the competitive advantage.