Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku Changes in railway freight transportation in Poland at the turn of the twenty and twenty first century
This study has investigated the determining factors in the development of the railway freight transportation market. One of the important issues addressed by this study has been to determine the role of the railway in the multimodal transport in Poland. The main aim of the study has been to establish the factors determining the spatial differentiation and development of the railway freight transportation in Poland.
The study has characterised the freight railway infrastructure, including: railway lines and sidings, goods stations, and the transhipment infrastructure. The present study has described the process of restructuring Polskie Koleje Państwowe (‘Polish State Railways’ – PKP), the market of railway hauliers and logistics service providers, as well as selected aspects of organising railway freight transportation. The study has analysed the railway’s participation in the branching structure of transport, as well as transportation of cargo by railway, taking into account its size, commodity structure and transport routes in 1993–2012. The intensity of the freight train traffic of the PKP rail network has also been analysed. The condition of the railway infrastructure has been evaluated with regard to freight transportation and Poland’s transport policy within the scope of the railway transport development strategy. The scope of infrastructure investments in Poland in the analysed period has also been discussed.
The Polish railway market’s volume of transport was the second largest in the European Union. This paper is a comprehensive study of the railway freight transportation in Poland after 1989.
W pracy omówione zostały: infrastruktura kolejowa wykorzystywana w przewozach towarowych – zarówno liniowa, jak i punktowa, uwarunkowania organizacyjne w transporcie kolejowym z uwzględnieniem procesu restrukturyzacji PKP, rynek przewoźników kolejowych, zmiany wielkości i struktury towarowej przewozów, natężenie ruchu pociągów, a także perspektywy rozwoju kolei z uwzględnieniem realizowanych inwestycji.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00