Ethics is an essential and integral part of social responsibility. Corporate Social
Responsibility (CSR) can be seen as the responsibility of businesses towards society and the
environment for the consequences of their decisions and carried out activities. A characteristic
feature of the CSR is that companies’ behaviour is consistent with ethical behaviour, legislation
and international standards of behaviour. Ethical behaviour, which deals with business ethics,
is in fact the result of the solution to the conflict between the individual interests of businesses
and interests of stakeholders. Consumers are a particular group of stakeholders which are
interested in ethical behaviour and social responsibility of companies on the food market. In
the interest of every consumer of food products meeting their essential living needs related
to the safety and high nutritional value of food product is most important. The aim of this
article is to provide essential terms regarding ethics and corporate social responsibility of the
companies, the main causes of violation of ethical principles by food manufactures and their
unethical actions most negatively affecting their image from the consumers’ point of view.
Additionally the article contains a brief analysis of five EU countries which sent the largest
number of notification to the Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF) in the years
2009-2013, because of the risk of consuming health and life-threatening food.
Etyka jest zasadniczą i integralną częścią społecznej odpowiedzialności.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility − CSR) może być
postrzegana jako odpowiedzialność przedsiębiorstw wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego za konsekwencje podejmowanych decyzji i działań. Cechą charakterystyczną CSR
jest to, że zachowania przedsiębiorstw są etyczne, zgodne z prawem i międzynarodowymi
normami postępowania. Etyczne zachowanie w biznesie jest w rzeczywistości rezultatem
rozwiązania konfliktu między interesami przedsiębiorstw a interesami innych uczestników
rynku. Konsumenci są szczególną grupą, która jest zainteresowana etycznym zachowaniem
przedsiębiorstw na rynku żywnościowym i realizacją przez nich biznesu społecznie odpowiedzialnego.
Dążeniem każdego konsumenta jest przede wszystkim zaspokojenie jego podstawowych
potrzeb życiowych związanych m.in. z konsumpcją żywności bezpiecznej, ale
także o wysokiej wartości odżywczej. Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych
pojęć dotyczących etyki i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, głównych przyczyn
naruszenia zasad etycznych przez producentów żywności i ich nieetycznych działań,
najbardziej negatywnie wpływających na ich wizerunek z punktu widzenia konsumenta. Ponadto
artykuł zawiera krótką analizę pięciu krajów Unii Europejskiej, które wysłały największą
liczbę powiadomień do systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności
i paszach (RASFF) w latach 2009-2013 ze względu na ryzyko spożycia przez konsumentów
żywności zagrażającej ich zdrowiu i życiu.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00