Systemy mikrotonowe Aloisa Háby i ich zastosowanie w wybranych kwartetach smyczkowych Alois Hába’s Microtonal Systems and Their Practical Use in Selected String Quartets
Alois Hába (1893–1973) was one of the most important composers developing the microtonal music in the early 20th century. The list of his works contains many pieces that were composed in quarter-, 1/5- and 1/6-tone systems. In 1927 he published the book titled Neue Harmonielehre, in which he described the innovative harmonic systems using 1/3, 1/4, 1/6 and 1/12 part of tone.
The article briefly presents Hába’s life and work and focuses on the composer’s harmonic ideas from Neue Harmonielehre. The theory of microtonality is confronted with the compositional technique through theanalysis of four Hába’s string quartets: 2nd Op. 7, 11th Op. 87, 14th Op. 94 and 16th Op. 98. The analysis focuses on the aspects of microtonality: notation, vertical and horizontal us of new microtonal intervals and texture.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00