Tytuł pozycji:
Kontemplacja według Mieczysława Gogacza
- Tytuł:
-
Kontemplacja według Mieczysława Gogacza
Contemplation According to Mieczysław Gogacz
Kontemplation nach Mieczysław Gogacz
La contemplation d’après Mieczysław Gogacz
- Autorzy:
-
Gałązka, Włodzimierz
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/511866.pdf
- Data publikacji:
-
2013
- Wydawca:
-
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Źródło:
-
Studia Theologica Varsaviensia; 2013, 51, 2; 81-97
0585-5594
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Można powiedzieć, że Gogacz rozumie kontemplację wlaną jako
relację człowieka z Bogiem przez wiarę, miłość i nadzieję, w której osiąga nowe doświadczenie Jego obecności. W ten sposób rozumie ją jako pełny rozwój cnót teologalnych, dlatego wymaga ona w życiu chrześcijanina nieustannego postępu. Stąd też wywiera wpływ na życie religijne, ale nie zamyka się w ramach tego życia. Zgodnie z opinią powszechnie przyjętej przez ogół teologów uważa, że poznanie mistyczne Boga w kontemplacji jest poznaniem doświadczalnym; jest również odczuciem obecności Boga w głębi duszy miłującej go. Dlatego, zdaniem Autora odczucie obecności Boga należy do istoty kontemplacji. Znajomość przez Gogacza nauki tradycji, szczególnie wymienionych teologów: o. R. Garrigou-Lagrange i ks. A. Żychlińskiego jest bardzo cenna, ponieważ ci dwaj teologowie najpełniej zaprezentowali doktrynę kontemplacji, a przede wszystkim ciemnej nocy i biernych oczyszczeń
według św. Jana od Krzyża. Pierwszy teolog uczynił to na Zachodzie w okresie XX-lecia międzywojennego, a drugi w polskiej literaturze mistycznej. Przyjęcie doktryny tych teologów świadczy, że Gogacz nawiązuje do ujęcia istoty kontemplacji zgodnie z nauką św. Jana od Krzyża, podkreślając specjalne działanie Boga, dzięki któremu człowiek poznaje, miłuje i doświadcza łaski mistycznego daru.
The author first discusses the philosophical approach of contemplation. On the basis of this analysis, then presents a theological version of contemplation paying attention to
the research of R. Garrigou - Lagrane’a and Fr. A. Zychlinski. In turn, reveals the contemplation in the light of the documents of Vatican II. Performs a very interesting analysis between contemplation and recognition of religious contemplation, and between mysticism and contemplation of the eternal glory. In these matters M. Gogacz in accordance with the teaching of the mysticism, stresses that in the act of mystical experience, an entity identifies the existence of God and feel His presence. In an act of contemplation is experiencing the effects of that presence and action of God. Contemplation, therefore, is the experience of God, his special closeness that is born out of pure love where there are basic states of mystical contemplation where is, so called “received contemplation”. The author draws attention to the passive purification in preparation for a full mystical union. At this stage of unification appears the ecstatic prayer which opens man to the people and God. Thus contemplation according Gogacz is a relationship between man and God through faith, love and hope in which reaches a new experience of His presence. Hence the sense of God’s presence is the substance of contemplation. Gogacz therefore refers to the recognition of the essence of contemplation in accordance with
the teachings of St.. John of the Cross, highlighting the work of God thanks whom man knows, loves and experiences the mystical gift of grace.