Religijność mieszkańców późnośredniowiecznego Szadku w świetle aktów ich ostatniej woli Religiousness of Szadek inhabitants in the late Middle Ages in the light of their testaments
W szadkowskich zapiskach radzieckich i wójtowsko-ławniczych znajdują
się 42 akty ostatniej woli (z lat 1446–1502), co jest znaczącą liczbą, m.in. w porównaniu
z sąsiednimi miastami. W artykule wykorzystane zostały również informacje
o czterech pojedynczych legatach pobożnych, nie mających charakteru testamentów, ale
pokazujących istotne rysy pobożności mieszczańskiej. W sumie analizowany materiał
badawczy obejmuje dyspozycje wydane przez 61 mieszczan (część zapisów była sporządzona
wspólnie przez małżeństwa). Wyniki kwerendy przeprowadzonej w aktach miejskich
potwierdzają wcześniejsze ustalenia dotyczące relatywnie wysokiego poziomu
kultury pisma mieszkańców późnośredniowiecznego Szadku, a także pozwalają lepiej
poznać procedury spisywania testamentów i rolę władz miejskich jako organu nadzorującego
tego rodzaju działania. Beneficjentem zapisów pobożnych dokonanych przez
mieszczan z Szadku był przede wszystkim miejscowy kościół parafialny.
Forma analizowanych testamentów wskazuje, że sporządzenie testamentu było dla
mieszkańców miasta przede wszystkim wydarzeniem odbywającym się w sferze kultury
żywego słowa. Sporządzenie zapisu było czynnością wtórną, czasami dokonywaną już
po śmierci darczyńcy, przy czym skupiano się na istocie dyspozycji, którym był dosyć
często zapis na cele religijne. Różnorodność legatów i liczba zapisów informujących
o nich w aktach miejskich nie może być uznana za typową dla małego miasta. Stanowi
to interesujące świadectwo poziomu kultury miejskiej Szadku, ośrodka małego, ale aktywnie
uczestniczącego w procesach modernizacji zachodzących w piętnastowiecznym
Królestwie Polskim.
The municipal records in Szadek contain 42 testaments from the period 1446–1502, which is a considerable number compared with e.g. the neighbouring cities. There also is information about four bequests that do not have the character of testaments, but are indicative of the main traits of the citizens’ religiousness. The analysed material comprises dispositions given by 61 burghers (some of the legacies were done jointly by married couples). The parish church was the main beneficiary of the bequests for religious purposes (which were quite frequent).
The form of the analysed testaments shows that they were made orally, while the written version was secondary, and was sometimes made after the donor’s death. The great variety of the bequests and the number of entries informing about them in city records cannot be regarded as typical of a small town. It is an interesting evidence of the high cultural level of Szadek – a town small but actively participating in modernization processes taking place in the 15th century in the Kingdom of Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00