Światło słoneczne a atmosfera w bazylice Miłości Miłosiernej w Collevalenzy Sunlight and Atmosphere in the Basilica of the Merciful Love at Collevalenza
Tematem artykułu jest zależność między światłem słonecznym a atmosferą architektury
w bazylice Miłości Miłosiernej w Collevalenzy, w Umbrii. Przedstawiono zarys historii
Sanktuarium i jego bazyliki, wzniesionej w latach 1963-1967 według projektu Julio Garcia
Lafuentego na zlecenie Siostry Madre Speranzy, założycielki Dzieła Miłości Miłosiernej
i kompleksu, związanego z odkryciem źródeł o uzdrawiających właściwościach. Zauważono,
że projekt bazyliki architekt oparł na idei światła słonecznego – starannie obmyślonych sposobach
jego wprowadzania do konkretnych części wnętrza. Metodę badania oparto na analizie
projektu, tekstów o Sanktuarium oraz osobistego doświadczenia percepcyjnego autorki.
Sprecyzowano przyjęte znaczenie atmosfery architektury. Poddano badaniu relację architektury
i światła we wnętrzu kościoła górnego bazyliki w aspekcie jej rezultatu – eksponowania
właściwości fizycznych architektury i astrofizycznej natury światła słonecznego. Analiza
potwierdziła ścisły związek światła i atmosfery w kościele w Collevalenzy. We wnioskach
zauważono, że światło słoneczne może być formotwórczym czynnikiem architektury związanym
nie tylko z jej materiałami, ale też z bryłą, kształtem, strukturą, przestrzenią. Jest
ono skutecznym środkiem budowania atmosfery sacrum. Rozeznanie architektonicznych
sposobów operowania światłem słonecznym we wnętrzu zwiększa szansę na kreowanie za
pomocą światła oczekiwanej atmosfery wnętrza.
The article presents the relationship between sunlight and the atmosphere of architecture in the
basilica of Merciful Love in Collevalenza in Umbria. It outlines the history of the Sanctuary and its
basilica, erected in 1963-1967, designed by Julio Garcia Lafuenty at the request of Sister Madre Speranza,
founder of the Opus of Merciful Love and the complex associated with the discovery of sources
with healing properties. It was noted that the architect based his project on the idea of sunlight: carefully thought ways of its introduction to specific parts of interior. The method of research was based
on the analysis of the project, texts about the Sanctuary and of the personal perceptive experience of
the author of this article. The term of atmosphere of architecture used in the research, has been clarified.
The relation between architecture and light in the interior of the church of the upper basilica was
examined in the aspect of its result: the exposure of the physical properties of architecture and the
astrophysical nature of sunlight. The analysis confirmed the close dependence between the light and
atmosphere in the church in Collevalenza. In the conclusions, it was noted that sunlight can be a formcreating
factor of architecture, related not only to its materials, but also to the shape, structure, space.
It is an effective way to achieve the sacred atmosphere in this church. Recognition of the architectural
methods of operating with sunlight within an interior increases the chance to create with the expected
atmosphere of interior using sunlight.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00