Fundamentalizm i religijny ekstremizm nie jest związany wyłącznie z islamem,
choć w tej religii jest obecnie najlepiej rozpoznawalny. Ideologia fundamentalistyczna
nie ogranicza się jednak tylko do świata islamu. Fundamentalizm religijny ma swoje
miejsce również w chrześcijaństwie, judaizmie, hinduizmie czy sikhizmie. Głównym
elementem wszystkich jego odmian jest idea władzy Boga na ziemi, a droga do jej urzeczywistnienia
prowadzi „prawdziwych” wiernych do zbawienia. Dla fundamentalistycznych
przywódców głoszone idee są jednocześnie instrumentem do osiągania celów politycznych,
łącznie z przejęciem władzy nad wybraną społecznością współwyznawców
lub państwem. Fundamentalistyczni ideolodzy wyznaczają wyraźny podział na „swoich”
i „obcych”, czyli „wierzących” i „niewierzących”. Inne grupy ludności lub inaczej
myślący ludzie tej samej religii są uznawani za heretyków, zdrajców i demonizowani
jako wrogowie. Zwalczani są przy użyciu metod określanych szeroko rozumianym pojęciem
działań terrorystycznych motywowanych religijnie, walk zbrojnych lub czystek
etnicznych.
We współczesnym, zglobalizowanym świecie, któremu towarzyszą ekonomiczne
dysproporcje, wyobcowanie i społeczne wykluczenie wielu grup ludności upowszechniają
się radykalne postawy prowadzące do nienawiści i przemocy. Coraz wyraźniej rysujący
się podział świata umacnia te tendencje, a wszelkie próby zwalczania dużych
organizacji terrorystycznych o zabarwieniu religijnym przybiera postać wojny religijnej,
która zaostrza się w przypadku pomocy lub ingerencji obcych wyznaniowo sił zbrojnych.
Nasuwa się stąd wniosek, że problem ekstremizmu powinni rozwiązywać sami
wyznawcy danej religii, lecz do tego potrzebna jest wola przywódców duchowych,
którzy, często łącząc funkcje religijne i polityczne, nie są skłonni do współdziałania
z władzami państwowymi. Obowiązkiem tych ostatnich jest natomiast zapewnienie obywatelem
bezpieczeństwa oraz wzbudzenie ufności i gotowości do współdziałania przy
neutralizowaniu przyczyn i zagrożeń wynikających z religijnego ekstremizmu. Terroryzm
natomiast powinien być zwalczany przez państwa wszelkimi dostępnymi środkami,
niezależnie od religijnych czy ideologicznych konotacji.
Fundamentalism and religious extremism are not associated exclusively with Islam,
but nowadays they are the most recognizable in this religion. The fundamentalist
ideology, however, is not limited only to the world of Islam. Religious fundamentalism
can be found also in Christianity Judaism, Hinduism or Sikhism.
The main element of the fundamentalism in all its variations is the idea of the God’s
power over the Earth, and the road leading the „true” believers to the salvation.
Ideas preached by fundamentalist leaders are at the same time an instrument of achieving
political goals, including the takeover of the selected fellow community or state.
The fundamentalist ideologies set a clear distinction between „believers” and
„unbelievers”. Other population groups or otherwise-minded people of the same religion
are considered to be heretics, traitors and demonized as enemies. As such they
are combated by using methods of religiously motivated terrorism, armed struggle or
ethnic cleansing.
In the globalized world full of economic disparities, social exclusion and alienation
of many social groups radical attitudes spread, leading to hatred and violence.
Still more clearly drawn the world’s division reinforces these trends, and any attempt
to fight major religion motivated terrorist organizations takes a form of the religious
war, which is exacerbated in the case of any foreign intervention carried out by armed
forces of another religion background. Hence arises the conclusion that the problem of
religious extremism should be resolved by followers of the same religion, but for this the
will of spiritual leaders is required. Because they often combine religious and political
functions, they are not willing to cooperate with the authorities. However it is the authorities’
duty, to provide citizens with security and to inspire confidence and willingness to
contribute to the neutralization of the causes and risks of religious extremism. Whereas
terrorism must be countered by the states with all available means, regardless of religious
or ideological connotations.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00