Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Criminalising the subject: law, social reform in Colonial India

Tytuł:
Criminalising the subject: law, social reform in Colonial India
Autorzy:
Subramanian, Lakshmi
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/498226.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji. Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Tematy:
colonial India
law
subject
criminalization
sati
thugs
devadasi
Źródło:
Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja; 2013, 22; 7-24
2300-3952
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper discusses the idea of a colonised subject that emerged out of the legal process and the social realities that gave it a social context. The colonized subject was at times reduced to a criminal category — and at other times even excised out of history; in either case, the process embodied the complexities and ambiguities of the role of law in the process of colonial power and its state project. This essay seeks to point to some of these instances and in the process make a case for revisiting the social history of law, or in other words for assessing the relationship of law to wider social relations. The colonial state had to compete with other sources of traditional authority and entitlement about the right to take life of oneself or of others. The paper refers to some specific instances of state intervention and of defining criminality, but not to project a sense of the exceptional about Indian society but to draw attention to precisely those areas of ambiguity that made colonial law a complex project fraught with tensions and ambiguities. The failure to condemn certain practices outright and the tendency to conflate religion with custom and tradition had the effect of pathologising India as the site of permanent difference and of condemning the Indian subject to an always deferred state of reform and improvement.

W artykule omówiono pojęcie podmiotu skolonizowanego, które wyłoniło się w toku procesu prawnego oraz z rzeczywistości społecznej, która nadała mu kontekst społeczny. W niektórych przypadkach podmiot skolonizowany sprowadzano do przestępcy, w innych wymazywano wręcz z kart historii. W obu przypadkach proces ten odzwierciedlał złożoność i niejasność roli prawa w procesie wykonywania władzy kolonialnej i w przyjętym projekcie państwa. Autor stara się wskazać odnośne przykłady i dowieść, że warto ponownie spojrzeć na społeczną historię prawa, lub też, innymi słowy, ocenić stosunek prawa do szerszych relacji społecznych. Państwo kolonialne musiało współzawodniczyć z innymi tradycyjnymi źródłami władzy jak i walczyć o prawo do odebrania życia sobie lub innym. Artykuł odwołuje się do konkretnych przykładów interwencji państwa i określania przestępczości. Nie ma na celu dowieść wyjątkowości sytuacji społeczeństwa hinduskiego; chce raczej zwrócić uwage na te obszary niejasności, które sprawiły, że ustanowienie prawa kolonialnego stało się skomplikowanym projektem, naznaczonym napięciami i niejednoznacznościami. Brak otwartego potępienia niektórych praktyk oraz skłonność do lączenia religii ze zwyczajem i tradycją doprowadziły do patologizacji Indii jako miejsca trwałych różnic oraz do skazania Hindusów na życie w stanie oczekiwania na odkładaną naprawę i reformy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies