Tytuł pozycji:
Das Komische als dispositives Motiv der Disziplinierung
- Tytuł:
-
Das Komische als dispositives Motiv der Disziplinierung
- Autorzy:
-
Hoffarth, Britta
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/473984.pdf
- Data publikacji:
-
2010
- Wydawca:
-
Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Rzeszowski
- Tematy:
-
dyspozytyw, komizm
- Źródło:
-
tekst i dyskurs - text und diskurs; 2010, 3; 115-129
1899-0983
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest ukazanie, w jakim stopniu dyspozytyw w ujęciu Foucaulta można traktować jako analityczny instrument do analizy dowcipu rozumianego jako codzienny, nieformalny akt mowy. Komizm definiowany jest wówczas jako sposób konstruowania podmiotu, jako dyscyplinowanie rozumiane w kategoriach „wychowywania“ podmiotu. W niniejszej pracy podjęta jest próba stworzenia podstaw teoretycznych kategorii „dyspozytyw“ jako określonej perspektywy analitycznej. Chodzi o pokazanie relacji pomiędzy dyskursywnym tworzeniem porządku symbolicznego a praktykami „uczestnictwa podmiotów w świecie”.